42502 Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams

2025/2026

Kurset er forbundet til og løber parallelt med 'Innovation in Engineering' 42500(Jan), 42501(Jun), 42504(Aug).
Innovationskurset(42500, 42501, 42504) henvender sig til studerende med ingen eller indledende innovationskompetencer, se kursus forudsætningerne.
Kursusinformation
Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams
Engelsk
5
Kandidat
Generel retningskompetence (MSc), Sustainable Energy
Generel retningskompetence, kandidatuddannelsen Anvendt Kemi
Generel retningskompetence, Kandidatuddannelsen, Biomaterialeteknologier til Medicin
Generel retningskompetence, kandidatuddannelsen,Bygningsdesign
Polyteknisk grundlag (MSc), se flere
Polyteknisk grundlag (MSc), Autonomous Systems
Polyteknisk grundlag (MSc), Bioinformatics
Polyteknisk grundlag (MSc), Biomedical Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Biotechnology
Polyteknisk grundlag (MSc), Business Analytics
Polyteknisk grundlag (MSc), Chemical and Biochemical Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Civil Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Communication Technologies and System Design
Polyteknisk grundlag (MSc), Computer Science and Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Electrical Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Engineering Acoustics
Polyteknisk grundlag (MSc), Engineering Light
Polyteknisk grundlag (MSc), Engineering Physics
Polyteknisk grundlag (MSc), Environmental Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Food Technology
Polyteknisk grundlag (MSc), Human-Centered Artificial Intelligence
Polyteknisk grundlag (MSc), Industrial Engineering and Management
Polyteknisk grundlag (MSc), Materials and Manufacturing Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Mathematical Modelling and Computation
Polyteknisk grundlag (MSc), Mechanical Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Ocean Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Pharmaceutical Design and Engineering
Polyteknisk grundlag (MSc), Quantitative Biology and Disease Modelling
Polyteknisk grundlag (MSc), Sustainable Energy Systems
Polyteknisk grundlag (MSc), Sustainable Energy Technologies
Polyteknisk grundlag (MSc), Sustainable Fisheries and Aquaculture
Polyteknisk grundlag (MSc), Transport and Logistics
Polyteknisk grundlag (MSc), Wind Energy
Januar
Kurset løber i alle 3-ugers: 42502(Januar), 42503(Juni), 42505(August)
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejde. Undervisnings materiale udgives på DTU Learn platformen.
Kurset er en blanding af gruppearbejde, øvelser, forelæsninger på campus samt videoforelæsninger og opgaver.
Gruppearbejdet forventes at foregå på campus i hele varigheden af de 3 uger. Kurset kan ikke tages som et online kursus.
See læringsmål for uddybelse.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Gruppepræsentation på den afsluttende dag(examens dag) er obligatoriske og skal gennemføres for at kvalificere sig til vurderingen. Bedømmelsen er baseret på faciliteringsplaner og individuelle rapporter. Faciliteringsplaneren udgør 50% og individuelle rapporter udgør 50% af den samlet bedømmelse. Min. 80% af afleveringerne skal være accepteret for at bestå kurset.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42500. 42501. 42503. 42504. 42505.
En studerende skal have gennemført mindst 3 kurser fra listen over forudsætninger. Dette kursus er forbeholdt studerende, der kan anvende grundlæggende innovations kompetencer i praksis. Der kan søges kompensation ved andre innovations aktiviteter, kontakt venligst primær kontaktperson
38101/38103/41010/41051/41083/41603/41612/41635/42011/42022/42081/42430/42500/42501/42504/62004/62018/62008/62043/62999/PhD
Maksimum: 100
Matteo Calaon , Tlf. (+45) 4525 4842 , mcal@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 372 , tokmalm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
DTU Skylab
https://www.dtu.dk/innovation
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give den studerende kompetencer til at facilitere innovation i tværfaglige teams i en ingeniørkontekst.
Studerende vil:

- Forstå, hvad der kræves for at facilitere en innovationsproces i en industry udfordring.
- Opleve det varierede innovationslandskab ved at navigere og anvende deres færdigheder i det, givet deres udvidede innovations- og faciliteringskompetencer.
- Facilitere samarbejdsinitiativer i en gruppesammenhæng for at udvikle nye perspektiver.
- Identificere værdi og begrænsninger af nye løsningsorienterede ideer og motivere til at modne disse til et endeligt konceptforslag.
- Tilegne sig DTU's Signatur Innovations Mindset i anvendelsen af tværfaglige teams og videreudvikle deres egen tilgang til innovation.
- Udvide deres værktøjskasse med strukturerede metoder for at øge innovationssandsynligheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en innovations kontekst
  • Identificer forskellige teamdynamikker og anvend relevante initiativer i deres innovationsproces
  • Forklar relevante tilgange til facilitering af teamwork
  • Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-, iterations-, design- og udviklingsfasen.
  • Anvende metoder for at støtte og opretholde et samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
  • Vejled teamdiskussioner om gruppedynamik og teamwork med hensyn til opdeling af opgaver og ansvar
  • Identificer og øg inklusionen af forskellige faglige baggrunde i de forskellige faser af innovationsprocessen
  • Anvend metoder til at facilitere konstruktivt teamwork i en kontekst, hvor beslutningsprocessen er præget af høj usikkerhed og risiko for at blive vildledt
  • Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability
  • Reflekter over deres rolle, arbejdsmetoder og værdi som innovationsfacilitator i innovationsprocessen
  • Hold målet for øje med hensyn til at levere og argumentere for de relevante interessenter om designvalg af et udforsket koncept i forhold til både værdiskabelse og begrænsninger.
  • Giv og modtag konstruktiv og passende feedback til og fra teammedlemmer og andre teams.
Kursusindhold
Facilitering af innovationsprocessen kan være afgørende for fremtidige ingeniører for at skabe nye perspektiver, især for at fremme og drive global forandring i håndteringen af de samfundsmæssige, miljømæssige og sundhedsrelaterede udfordringer, vi står overfor.

Gennem kurset opnår de studerende erfaringer og kompetencer i at anvende og vejlede systematiske tilgange til at facilitere innovation i en ingeniørkontekst. Studerende vil udvikle en stærk instinkt og unikke indsigter i, hvordan facilitering af integreret innovation praktiseres.
De vil opleve og stå over for udfordringer gennem tværfagligt samarbejde, mens de arbejder på en reel industriel udfordring. Hvert projektteam (bestående af studerende, der tager kurset 'Innovation in Engineering') vil blive tildelt en teamfacilitator. Som facilitator vil du bringe dine erfaringsbaserede innovationsfærdigheder i spil og vejlede det tværfaglige team gennem hele projektarbejdet.

Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - fokuserer på at engagere de studerende i emnet innovation gennem en række oplæg, lære teamet at kende og introducere de studerende til en systematisk tilgang til at facilitere innovation samt andre relevante teorier. I begyndelsen af den første uge vil de studerende facilitere op til to teams baseret på deres valgte innovationsudfordring.
Den anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - fokuserer på at facilitere teamet gennem innovationsprocessen. Dette skal resultere i et koncept, som teamet skal præsentere for interessenterne ved slutningen af processen.

Kurset består af forelæsninger, læsemateriale, teambaserede øvelser, opgaver, peer-reviews og multiple-choice quizzes. Læringsaktiviteterne og afleveringerne er teambaserede oplevelser, og derfor er det vigtigt at deltage i undervisningen på DTU Campus.
Sidst opdateret
02. maj, 2025