42505 Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams

2025/2026

Kurset er forbundet til og løber parallelt med 'Innovation in Engineering' 42500 (Jan), 42501 (Jun), 42504 (Aug).
Innovationskurset (42500, 42501, 42504) henvender sig til studerende med ingen eller indledende innovationskompetencer, se kursus forudsætningerne.
Kursusinformation
Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams
Engelsk
5
Kandidat
August
Kurset udbydes i følgende 3-ugers perioder: 42502(Januar), 42503(Juni), 42505(August)
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejde. Undervisningsmateriale udgives på DTU Learn platformen.
Kurset afvikles over tre uger og består af en kombination af gruppearbejdsfacilitering, øvelser, forelæsninger på campus, videoforelæsninger og opgaver. Gruppearbejdet forventes at foregå på campus i hele kursusperioden, og fysisk tilstedeværelse er derfor en forudsætning. Kurset kan ikke gennemføres som et onlinekursus.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Gruppepræsentation på den afsluttende dag (eksamensdagen) er obligatorisk og skal gennemføres for at kvalificere sig til bedømmelsen. Bedømmelsen baseres på faciliteringsplaner og individuelle rapporter, hvor faciliteringsplanerne udgør 40% og individuelle rapporter udgør 60% af den samlede bedømmelse. For at bestå kurset skal mindst 80 % af afleveringerne være godkendt.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42500. 42501. 42502. 42503. 42504
En studerende skal have gennemført mindst 3 kurser fra den angivne liste over forudsætninger. Dette kursus er forbeholdt studerende, der kan anvende grundlæggende innovations kompetencer i praksis. Der kan søges kompensation ved andre innovations aktiviteter, kontakt venligst primær kontaktperson
38101/38106/38103/38108/41010/41051/41603/42011/42022/42081/42430/42500/42501/42504/62004/62018/62008/62043/62999/PhD
Maksimum: 100
Martin Drews , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4677 5155 , mard@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 372 , tokmalm@dtu.dk
Per Sieverts Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4677 5289 , pernn@dtu.dk
Xiaobing Zhang , xiazhan@dtu.dk
Xiufeng Liu , Lyngby Campus, Bygning 424 , xiuli@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
DTU Skylab
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give den studerende kompetencer til at facilitere innovation i tværfaglige teams i en ingeniørkontekst.
Studerende vil:

- Forstå, hvad der kræves for at facilitere en innovationsproces i en industry udfordring.
- Opleve det varierede innovationslandskab ved at navigere og anvende deres færdigheder i det, givet deres udvidede innovations- og faciliteringskompetencer.
- Facilitere samarbejdsinitiativer i en gruppesammenhæng for at udvikle nye perspektiver.
- Identificere værdi og begrænsninger af nye løsningsorienterede ideer og motivere til at modne disse til et endeligt konceptforslag.
- Tilegne sig DTU's Signatur Innovations Mindset i anvendelsen af tværfaglige teams og videreudvikle deres egen tilgang til innovation.
- Udvide deres værktøjskasse med strukturerede metoder for at øge innovationssandsynligheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en innovations kontekst,
  • Identificer forskellige teamdynamikker og anvend relevante initiativer i deres innovationsproces,
  • Forklar relevante tilgange til facilitering af teamwork,
  • Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-, iterations-, design- og udviklingsfasen,
  • Anvende metoder for at støtte og opretholde et samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling,
  • Vejled teamdiskussioner om gruppedynamik og teamwork med hensyn til opdeling af opgaver og ansvar,
  • Identificer og øg inklusionen af forskellige faglige baggrunde i de forskellige faser af innovationsprocessen,
  • Anvend metoder til at facilitere konstruktivt teamwork i en kontekst, hvor beslutningsprocessen er præget af høj usikkerhed og risiko for at blive vildledt,
  • Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability,
  • Reflekter over deres rolle, arbejdsmetoder og værdi som innovationsfacilitator i innovationsprocesse,
  • Hold målet for øje med hensyn til at levere og argumentere for de relevante interessenter om designvalg af et udforsket koncept i forhold til både værdiskabelse og begrænsninger,
  • Giv og modtag konstruktiv og passende feedback til og fra teammedlemmer og andre teams.,
Kursusindhold
Facilitering af innovationsprocessen kan være afgørende for fremtidige ingeniører for at skabe nye perspektiver, især for at fremme og drive global forandring i håndteringen af de samfundsmæssige, miljømæssige og sundhedsrelaterede udfordringer, vi står overfor.

Gennem kurset opnår de studerende erfaringer og kompetencer i at anvende og vejlede systematiske tilgange til at facilitere innovation i en ingeniørkontekst. Studerende vil udvikle en stærk instinkt og unikke indsigter i, hvordan facilitering af integreret innovation praktiseres.
De vil opleve og stå over for udfordringer gennem tværfagligt samarbejde, mens de arbejder på en reel industriel udfordring. Hvert projektteam (bestående af studerende, der tager kurset 'Innovation in Engineering') vil blive tildelt en teamfacilitator. Som facilitator vil du bringe dine erfaringsbaserede innovationsfærdigheder i spil og vejlede det tværfaglige team gennem hele projektarbejdet.

Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - fokuserer på at engagere de studerende i emnet innovation gennem en række oplæg, lære teamet at kende og introducere de studerende til en systematisk tilgang til at facilitere innovation samt andre relevante teorier. I begyndelsen af den første uge vil de studerende facilitere op til to teams baseret på deres valgte innovationsudfordring.
Den anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - fokuserer på at facilitere teamet gennem innovationsprocessen. Dette skal resultere i et koncept, som teamet skal præsentere for interessenterne ved slutningen af processen.

Kurset består af forelæsninger, læsemateriale, teambaserede øvelser, opgaver, peer-reviews og multiple-choice quizzes. Læringsaktiviteterne og afleveringerne er teambaserede oplevelser, og derfor er det vigtigt at deltage i undervisningen på DTU Campus.
Sidst opdateret
15. oktober, 2025