42500 Innovation in Engineering (Polyteknisk grundlag)

2025/2026

Kurset er forbundet til og løber parallelt med 'Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams' 42502(Jan), 42503(Jun), 42505(Aug).
Faciliteringskurset (42502, 42503, 42505) henvender sig til studerende der allerede har
innovations kompetencer baseret på kursets forudsætninger.
Kursusinformation
Innovation in Engineering (Polytechnical Foundation)
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Kurset afholdes i alle 3-ugers perioder: 42500(Januar), 42501(Juni), 42504(August)
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejde. Undervisnings materiale udgives på DTU Learn platformen.
Kurset er en blanding af gruppearbejde, øvelser, forelæsninger på campus samt videoforelæsninger og opgaver.
Gruppearbejdet forventes at foregå på campus i hele varigheden af de 3 uger. Kurset kan ikke tages som et online kursus.
Se læringsmål for uddybelse.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Gruppepræsentationen på den sidste dag (eksamensdagen) er obligatorisk og skal gennemføres for at kvalificere sig til eksamen. Bedømmelsen er baseret på holdafleveringer og individuelle rapporter. Gruppeafleveringerne tæller for 50%, og individuelle rapporter tæller for 50% af beståelseskarakter. Min. 80% af alle afleveringer skal godkendes for at bestå kurset.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42501. 42502. 42503. 42504. 42505.
Maksimum: 800
Matteo Calaon , Tlf. (+45) 4525 4842 , mcal@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 372 , tokmalm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
DTU Skylab
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset introducerer studerende til at anvende kompetencer og metoder indenfor innovation i ingeniørvidenskab med tværfaglige teams.
Studerende vil:

- Forstå, hvordan man følger og anvender en struktureret innovationsproces på en industri udfordring
- Opleve det varierede innovationslandskab ved at navigere og anvende deres færdigheder i det
- Bidrage med samarbejdsinitiativer i en teamkontekst for at finde nye perspektiver
- Kombinere deres discipliner gennem forskellige metoder i en faciliteret innovationsproces
- Tilegne sig DTU's Signature Innovations Mindset og anvendelsen af tværfaglige teams
- Være i stand til at kommunikere indsigter til relevante interessenter og justere ud fra deres input
- Tilegne sig en værktøjskasse af strukturerede metoder for at øge innovationssandsynligheden
- Skabe nye løsningsorienterede ideer og modne disse til et endeligt konceptforslag
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden mellem Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en innovations kontekst
  • Forklare processen gennem den valgte innovationsmodel 'Double Diamond'
  • Forklare de forskellige tilgange og metoder inden for innovation i innovationslandskabet defineret af DTU, skolen for innovation
  • Forklare anvendlige arbejdsmetoder i de forskellige stadier af en innovationsproces, herunder undersøgelses-, ideations-, iterations-, design- og udviklingsfasen
  • Anvende en innovationsprocesmodel, der omfatter faser af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
  • Evaluere og tilpasse de forskellige faser af innovationsprocessen baseret på begrænsninger som ressourcer, tid, data, interessenter m.m.
  • Bidrage aktivt med sin faglige baggrund i de forskellige stadier af innovationsprocessen
  • Give og modtage konstruktiv og relevant feedback til og fra gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
  • Reflektere over, hvordan man kan handle konstruktivt og proaktivt i en kontekst, hvor beslutningsprocessen er præget af høj usikkerhed og risiko
  • Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability
  • Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og værdier som ingeniør i den innovative proces
  • Gennemgå og kommuniker designvalg af et udforsket koncept til de relevante interessenter i forhold til både værdiskabelse og begrænsninger.
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige ingeniører for at skabe nye perspektiver, især for at fremme og drive global forandring i håndteringen af de samfundsmæssige, miljømæssige og sundhedsrelaterede udfordringer, som vi står over for.

Gennem kurset opnår de studerende anvendelige erfaringer og kompetencer med en systematisk tilgang til innovation i en ingeniørmæssig kontekst. De studerende skal udvikle unikke indsigter i, hvordan integreret innovation praktiseres. De vil opleve og stå over for udfordringer med tværfagligt samarbejde, mens de arbejder på en reel industriudfordring. Hver projektgruppe vil også blive tildelt en gruppefacilitator (en studerende, der tager kurset 'Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams'). Disse facilitatorer har allerede innovationskompetencer og vil derfor vejlede gruppen under hele projektarbejdet. Med en facilitator ved hånden vil gruppen have en 'katalysator' til at øge 'Innovationshøjden'.

Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge - BOOST-modulet - er fokuseret på at engagere de studerende med emnet innovation gennem en række oplæg og introducere de studerende til en systematisk tilgang til innovation, herunder relevant teori. I starten af den første uge vil de studerende blive sat i projektgrupper baseret på deres valgte innovationsudfordring samt deres studielinje m.fl.

I anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - er gruppens fokus på at udvikle en innovativ løsning i samarbejde med deres facilitator. Dette skal resultere i et koncept, der skal præsenteres for interessenterne i slutningen af forløbet.

Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser, opgaver, peer-reviews og multiple-choice-quizzer. Læringsaktiviteterne og afleveringerne er baseret på gruppearbejdet og af den grund er det vigtigt at deltage i undervisningen på DTU Campus.
Sidst opdateret
05. december, 2025