Overordnede kursusmål
Kurset introducerer studerende til at anvende kompetencer og
metoder indenfor innovation i ingeniørvidenskab med tværfaglige
teams.
Studerende vil:
- Forstå, hvordan man følger og anvender en struktureret
innovationsproces på en industri udfordring.
- Opleve det varierede innovationslandskab ved at navigere og
anvende deres færdigheder i det
- Bidrage med samarbejdsinitiativer i en teamkontekst for at finde
nye perspektiver
- Kombinere deres discipliner gennem forskellige metoder i en
faciliteret innovationsproces
- Tilegne sig DTU's Signature Innovations Mindset og
anvendelsen af tværfaglige teams
- Være i stand til at kommunikere indsigter til relevante
interessenter og justere ud fra deres input
- Tilegne sig en værktøjskasse af strukturerede metoder for at øge
innovationssandsynligheden
- Skabe nye løsningsorienterede ideer og modne disse til et
endeligt konceptforslag
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden mellem Feasibility, Viability,
Desirability, Responsibility og Sustainability for en innovations
kontekst,
- Forklare processen gennem den valgte innovationsmodel
'Double Diamond',
- Forklare de forskellige tilgange til og formål med DTU's
Signature Innovations Mindset,
- Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af
en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-,
iterations-, design- og udviklingsfasen,
- Anvende en innovationsprocesmodel, der omfatter faser af
undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling,
- Iterere og tilpasse de forskellige faser af den innovative
proces,
- Bidrage aktivt med sin faglige baggrund i de forskellige
stadier af innovationsprocessen,
- Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra
gruppemedlemmer samt andre projektgrupper,
- Reflektere omkring, hvordan der ageres konstruktivt i en
kontekst hvor beslutningsprocessen er karakteriseret af høj
usikkerhed og risiko for at blive ført på afveje,
- Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en
innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability,
Desirability, Responsibility og Sustainability,
- Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og
værdier som ingeniør i den innovative proces,
- Gennemgå og kommuniker designvalg af et udforsket koncept til
de relevante interessenter i forhold til både værdiskabelse og
begrænsninger.
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige
ingeniører for at skabe nye perspektiver, især for at fremme og
drive global forandring i håndteringen af de samfundsmæssige,
miljømæssige og sundhedsrelaterede udfordringer, vi står overfor.
Gennem kurset opnår de studerende anvendelige erfaringer og
kompetencer med en systematisk tilgang til innovation i en
ingeniørmæssig kontekst. De studerende skal udvikle unikke
indsigter i, hvordan integreret innovation praktiseres. De vil
opleve og stå over for udfordringer med tværfagligt samarbejde,
mens de arbejder på en reel industriudfordring. Hver projektgruppe
vil også blive tildelt en gruppefacilitator (en studerende, der
tager kurset 'Facilitating Innovation in Multidisciplinary
Teams'). Disse facilitatorer har allerede
innovationskompetencer og vil derfor vejlede gruppen under hele
projektarbejdet. Med en facilitator ved hånden vil gruppen have en
'katalysator' til at øge 'Innovationshøjden'.
Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge -
BOOST-modulet - er fokuseret på at engagere de studerende med emnet
innovation gennem en række oplæg og introducere de studerende til
en systematisk tilgang til innovation, herunder relevant teori. I
starten af den første uge vil de studerende blive sat i
projektgrupper baseret på deres valgte innovationsudfordring samt
deres studielinje m.fl.
I anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - er gruppens fokus på
at udvikle en innovativ løsning i samarbejde med deres facilitator.
Dette skal resultere i et koncept, der skal præsenteres for
interessenterne i slutningen af forløbet.
Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser, opgaver,
peer-reviews og multiple-choice-quizzer. Læringsaktiviteterne og
afleveringerne er baseret på gruppearbejdet og af den grund er det
vigtigt at deltage i undervisningen på DTU Campus.
Sidst opdateret
02. maj, 2025