Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give den studerende kompetencer til at
facilitere innovation i tværfaglige teams i en ingeniørkontekst.
Studerende vil:
- Forstå, hvad der kræves for at facilitere en innovationsproces i
en industry udfordring.
- Opleve det varierede innovationslandskab ved at navigere og
anvende deres færdigheder i det, givet deres udvidede innovations-
og faciliteringskompetencer.
- Facilitere samarbejdsinitiativer i en gruppesammenhæng for at
udvikle nye perspektiver.
- Identificere værdi og begrænsninger af nye løsningsorienterede
ideer og motivere til at modne disse til et endeligt
konceptforslag.
- Tilegne sig DTU's Signatur Innovations Mindset i anvendelsen
af tværfaglige teams og videreudvikle deres egen tilgang til
innovation.
- Udvide deres værktøjskasse med strukturerede metoder for at øge
innovationssandsynligheden.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility,
Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en
innovations kontekst
- Identificer forskellige teamdynamikker og anvend relevante
initiativer i deres innovationsproces
- Forklar relevante tilgange til facilitering af teamwork
- Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af
en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-,
iterations-, design- og udviklingsfasen.
- Anvende metoder for at støtte og opretholde et
samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation,
iteration, design og udvikling
- Vejled teamdiskussioner om gruppedynamik og teamwork med hensyn
til opdeling af opgaver og ansvar
- Identificer og øg inklusionen af forskellige faglige baggrunde
i de forskellige faser af innovationsprocessen
- Anvend metoder til at facilitere konstruktivt teamwork i en
kontekst, hvor beslutningsprocessen er præget af høj usikkerhed og
risiko for at blive vildledt
- Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i
en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability,
Desirability, Responsibility og Sustainability
- Reflekter over deres rolle, arbejdsmetoder og værdi som
innovationsfacilitator i innovationsprocessen
- Hold målet for øje med hensyn til at levere og argumentere for
de relevante interessenter om designvalg af et udforsket koncept i
forhold til både værdiskabelse og begrænsninger.
- Giv og modtag konstruktiv og passende feedback til og fra
teammedlemmer og andre teams.
Kursusindhold
Facilitering af innovationsprocessen kan være afgørende for
fremtidige ingeniører for at skabe nye perspektiver, især for at
fremme og drive global forandring i håndteringen af de
samfundsmæssige, miljømæssige og sundhedsrelaterede udfordringer,
vi står overfor.
Gennem kurset opnår de studerende erfaringer og kompetencer i at
anvende og vejlede systematiske tilgange til at facilitere
innovation i en ingeniørkontekst. Studerende vil udvikle en stærk
instinkt og unikke indsigter i, hvordan facilitering af integreret
innovation praktiseres.
De vil opleve og stå over for udfordringer gennem tværfagligt
samarbejde, mens de arbejder på en reel industriel udfordring.
Hvert projektteam (bestående af studerende, der tager kurset
'Innovation in Engineering') vil blive tildelt en
teamfacilitator. Som facilitator vil du bringe dine
erfaringsbaserede innovationsfærdigheder i spil og vejlede det
tværfaglige team gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - fokuserer på at engagere de
studerende i emnet innovation gennem en række oplæg, lære teamet at
kende og introducere de studerende til en systematisk tilgang til
at facilitere innovation samt andre relevante teorier. I
begyndelsen af den første uge vil de studerende facilitere op til
to teams baseret på deres valgte innovationsudfordring.
Den anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - fokuserer på at
facilitere teamet gennem innovationsprocessen. Dette skal resultere
i et koncept, som teamet skal præsentere for interessenterne ved
slutningen af processen.
Kurset består af forelæsninger, læsemateriale, teambaserede
øvelser, opgaver, peer-reviews og multiple-choice quizzes.
Læringsaktiviteterne og afleveringerne er teambaserede oplevelser,
og derfor er det vigtigt at deltage i undervisningen på DTU Campus.
Sidst opdateret
05. december, 2025