42504 Innovation in Engineering

2022/2023

Det anbefales at tage dette kursus tidligt på kandidaten.
Kurset er forbundet til og løber parallelt med 'Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams' 42502(Jan), 42503(Jun), 42505(Aug).
Faciliteringskurset (42502, 42503, 42505) henvender sig til studerende der kan anvende erfaringsbaseret innovations kompetencer, se kursus forudsætningerne.
Kursusinformation
Innovation in Engineering
Engelsk
5
Kandidat
August
Kurset løber i alle 3-ugers: 42500(Januar), 42501(Juni), 42504(August)
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejde. Undervisnings materiale udgives på DTU Learn platformen.
Kurset er en blanding af gruppearbejde, øvelser, forelæsninger på campus samt videoforelæsninger og opgaver.
Gruppearbejdet forventes at foregå på campus i hele varigheden af de 3 uger. Kurset kan ikke tages som et online kursus.
See læringsmål for uddybelse.
3-uger
Ingen eksamen
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Grupperapport og gruppepræsentation er obligatoriske og skal gennemføres før eksamen. Den endelige bedømmelse er baseret på grupperapporter og individuelle refleksionsopgaver. Min. 80% af afleveringerne skal være godkendt for at bestå kurset.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42500. 42501. 42502. 42503. 42505.
Maksimum: 700
Felix Wilhelm Siebert , felix@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 371 , tokmalm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
DTU Skylab
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give de studerende nøglekompetencer indenfor innovation i ingeniørvidenskab.
Studerende vil:

- Forstå, hvordan man anvender en innovationsproces i en virksomeheds case
- Opleve det store billede af innovationslandskabet ved at lære at navigere deres rolle i det
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Samarbejde i facilitede innovations metoder
- Tilegne sig DTUs signaturtankegang til innovation
- Kunne kommunikere ud til relevante interessenter
- Erhvere sig en værktøjskasse af metoder til at strukturer innovation
- Skab nye løsningsorienterede ideer og modne disse til et endeligt konceptforslag
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en innovations løsning
  • Forklare processen gennem den valgte innovationsmodel 'Double Diamond'
  • Forklare de forskellige tilgange til og metoder inden for innovation i innovationslandskabet defineret af DTU, skolen for innovation
  • Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-, iterations-, design- og udviklingsfasen.
  • Anvende en innovationsprocesmodel, der omfatter faser af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
  • Iterere og tilpasse de forskellige faser af den innovative proces
  • Bidrage aktivt med sin faglige baggrund i de forskellige stadier af innovationsprocessen
  • Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
  • Reflektere omkring, hvordan der ageres konstruktivt i en kontekst hvor beslutningsprocessen er karakteriseret af høj usikkerhed og risiko for at blive ført på afveje
  • Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability
  • Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og værdier som ingeniør i den innovative proces
  • Kommunikere til de relevante interessenter omkring designet af et passende Minimal Viable Product (MVP) i relation til både problem og værdiskabelse
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i organisationer, som møder både global konkurrence og samfundsudfordringer, der skal takles.

Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med en systematisk tilgang til innovation i en ingeniørfaglig kontekst. De studerende vil udvikle unikke indblik i, hvordan integreret innovation er praktiseret. De vil erfare et tværfagligt samarbejde gennem arbejdet med en valgt virksomhedsudfordringen for innovationskurset. Hver projektgruppe vil ligeledes blive tildelt en gruppefacilitator (som selv er studerende, der tager kurset 'Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams').
Disse facilitatorer har erfaret innovationskompetencer og vil vejlede gruppen gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - er fokuseret på at engagere og udruste de studerende til at håndtere virksomhedsudfordringen samt at introducere de studerende til en systematisk tilgang til innovation og andre relevante teorier. I starten af den første uge vil de studerende blive sat i projektgrupper på baggrund af deres valgte virksomhedsudfordringen samt deres studielinje mfl.
I anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - er gruppens fokus på at udvikle et innovationsprojekt i samarbejde med deres facilitator. Dette skal resulterer i et koncept, der skal præsenteres for interessenterne i slutningen af forløbet.

Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser, opgaver, peer-reviews og multiple-choice-quizzer. Læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Sidst opdateret
31. maj, 2023