Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give de studerende nøglekompetencer
indenfor innovation i ingeniørvidenskab.
Studerende vil:
- Forstå, hvordan man anvender en innovationsproces i en
virksomeheds case
- Opleve det store billede af innovationslandskabet ved at lære at
navigere deres rolle i det
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Samarbejde i facilitede innovations metoder
- Tilegne sig DTUs signaturtankegang til innovation
- Kunne kommunikere ud til relevante interessenter
- Erhvere sig en værktøjskasse af metoder til at strukturer
innovation
- Skab nye løsningsorienterede ideer og modne disse til et endeligt
konceptforslag
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility,
Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en
innovations løsning
- Forklare processen gennem den valgte innovationsmodel
'Double Diamond'
- Forklare de forskellige tilgange til og metoder inden for
innovation i innovationslandskabet defineret af DTU, skolen for
innovation
- Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af
en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-,
iterations-, design- og udviklingsfasen.
- Anvende en innovationsprocesmodel, der omfatter faser af
undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
- Iterere og tilpasse de forskellige faser af den innovative
proces
- Bidrage aktivt med sin faglige baggrund i de forskellige
stadier af innovationsprocessen
- Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra
gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
- Reflektere omkring, hvordan der ageres konstruktivt i en
kontekst hvor beslutningsprocessen er karakteriseret af høj
usikkerhed og risiko for at blive ført på afveje
- Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en
innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability,
Desirability, Responsibility og Sustainability
- Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og
værdier som ingeniør i den innovative proces
- Kommunikere til de relevante interessenter omkring designet af
et passende Minimal Viable Product (MVP) i relation til både
problem og værdiskabelse
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige
ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i organisationer,
som møder både global konkurrence og samfundsudfordringer, der skal
takles.
Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med
en systematisk tilgang til innovation i en ingeniørfaglig kontekst.
De studerende vil udvikle unikke indblik i, hvordan integreret
innovation er praktiseret. De vil erfare et tværfagligt samarbejde
gennem arbejdet med en valgt virksomhedsudfordringen for
innovationskurset. Hver projektgruppe vil ligeledes blive tildelt
en gruppefacilitator (som selv er studerende, der tager kurset
'Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams').
Disse facilitatorer har erfaret innovationskompetencer og vil
vejlede gruppen gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - er fokuseret på at engagere og
udruste de studerende til at håndtere virksomhedsudfordringen samt
at introducere de studerende til en systematisk tilgang til
innovation og andre relevante teorier. I starten af den første uge
vil de studerende blive sat i projektgrupper på baggrund af deres
valgte virksomhedsudfordringen samt deres studielinje mfl.
I anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - er gruppens fokus på
at udvikle et innovationsprojekt i samarbejde med deres
facilitator. Dette skal resulterer i et koncept, der skal
præsenteres for interessenterne i slutningen af forløbet.
Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser, opgaver,
peer-reviews og multiple-choice-quizzer. Læringsaktiviteterne er
gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i
klasseundervisningen.
Sidst opdateret
31. maj, 2023