Overordnede kursusmål
At gennemføre et projekt, meget gerne i gruppe, hvor der løses en
åbent formuleret opgave, hvor der skal kombineres færdigheder og
kompetencer, som er opnået igennem den teknologiske specialisering
og den normative retningskompetence.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- opstille, designe, konstruere, vurdere og udvælge
løsningsforslag i form af overvågnings-, kortlægnings- eller
udforskningssystemer eller dele heraf, ved at kombinere
måleteknologier med forståelse af storskalaprocesser og
–strukturer
- gennemføre en større udviklingsopgave
- analysere en heterogen problemstilling og opstille en præcis
kravspecifikation for den opgave, der skal løses
- gennemføre problem-, design- og implementeringsorienterede
analyser og gøre rede for fordele og ulemper ved alternative
løsninger
- opstille en plan for, hvordan en opgave løses til tiden med de
tilgængelige ressourcer
- opsøge og analysere teknologier, der kan komme på tale ved
løsning af den aktuelle opgave
- begrunde valg af teknologier ud fra klart formulerede
præmisser
- gennemføre et større udviklingsprojekt og lave en teknisk
dokumentation, der sikrer at væsentlige begreber fra
problemstillingen er sporbare i implementeringen
- gennemføre projektet med stor selvstændighed i alle dets faser
fra planlægning over gennemførelse til præsentationen
- skrive en velstruktureret og veldokumenteret rapport, som
opfylder de formelle kriterier for en god rapport.
Kursusindhold
Det konkrete projekt og tema aftales af de(n) studerende med en
projektvejleder efter eget valg i forbindelse med
kursustilmeldingen.
Et synteseprojekt skal være sådan, at de(n) studerende udvikler /
implementerer / designer noget selv. Det må ikke være et projekt,
hvor hovedvægten ligger på at opnå ny naturvidenskabelig erkendelse
gennem analyse af data ved hjælp af eksisterende software eller
modeller. Dog må projektet gerne indeholde et mindre element af
dette.
Bemærkninger
Kurset er et rammekursus forbeholdt studerende ved
kandidatuddannelsen i Geofysik og Rumteknologi, for at de kan
opfylde kravet til syntesekompetence inden for de generelle
retningskompetencer for uddannelsen. Ph.d. studerende og postdocs
kan deltage som medvejledere i synteseprojektet, men de kan ikke
være enevejledere.
Sidst opdateret
02. maj, 2024