Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give de studerende nøglekompetencer
indenfor facilitering af innovation i multidisciplinære teams i en
ingeniørmæssig sammenhæng.
Studerende vil:
- Forstå, hvad det kræver at facilitere en innovationsproces i en
virksomeheds case
- Erfarer breden af innovationslandskabet ved at navigere deres
rolle i det, givet deres avancerede innovations- og
faciliteringskompetencer.
- Facilitere samarbejde og udvikle innovative initiativer i en
gruppesammenhæng
- Skab nye løsningsorienterede ideer og modne disse til et endeligt
konceptforslag
- Tilegne sig DTUs signaturtankegang til innovation og
videreudvikle deres egen tilgang til innovation
- Kunne kommunikere ud til relevante interessenter
- Erhverve sig en værktøjskasse af metoder til at strukturer
innovation
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden af forholdet mellem Feasibility,
Viability, Desirability, Responsibility og Sustainability for en
innovations løsning
- Forklare de centrale teorier for gruppedynamik, der er
relevante for en innovationsproces
- Forklare de relevante tilgange til facilitering af
gruppearbejde i en innovativ proces
- Forklare anvendlige arbejdesmetoder i de forskellige stadier af
en innovationsproces, herunder; undersøgelses-, ideations-,
iterations-, design- og udviklingsfasen.
- Anvende metoder for at støtte og opretholde et
samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation,
iteration, design og udvikling
- Facilitere evalueringer og tilpasninger af de forskellige faser
af den innovative proces
- Vejlede gruppereflektioner omkring gruppedynamikker og
samarbejde med henblik på uddelegering af opgaver og ansvar samt
inkludering af alsidige faglige baggrunde i de forskellige stadier
af innovationsprocessen.
- Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra
gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
- Anvende metoder til at facilitere konstruktivt gruppearbejde i
en kontekst hvor beslutningsprocessen er karakteriseret af høj
usikkerhed og risiko for at blive ført på afveje
- Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i
en innovationsproces på baggrund af Feasibility, Viability,
Desirability, Responsibility og Sustainability
- Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og
værdier som en innovationsfacilitator i den innovative proces
- Dokumentere og kommunikere til relevante interessenter om den
innovative proces for designet af et passende Minimal Viable
Product (MVP) i relation til både problem og
værdiskabelse
Kursusindhold
Kompetencer indenfor facilitering af innovation er afgørende for
fremtidige ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i
organisationer, som møder både global konkurrence og
samfundsudfordringer, der skal tackles.
Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med
en systematisk tilgang til facilitering af innovation i en
ingeniørfaglig kontekst. De studerende vil udvikle unikke indblik
i, hvordan faciliteringen af integreret innovation er praktiseret.
De vil erfare et tværfagligt samarbejde gennem faciliteringen af et
tværfagligt team, der arbejder på et innovationsprojekt med en
udvalgt virksomhedsudfordringen. Hver projektgruppe (som består af
studerende, der tager kurset 'Innovation in Engineering')
vil blive tildelt en gruppefacilitator. Som facilitator vil du
bringe dine erfaringsbaseret innovations kompetencer i spil og
guide den tværfaglig gruppe gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele.
Den første uge - BOOST-modulet - er fokuseret på at engagere og
udruste de studerende til at håndtere virksomhedsudfordringen samt
at introducere de studerende til en systematisk tilgang til
facilitering af innovation og andre relevante teorier. I starten af
den første uge vil de studerende blive sat i projektgrupper på
baggrund af deres valgte virksomhedsudfordringen samt deres
studielinje mfl.
I anden og tredje uge - EXPERIENCE-modulet - er fokus på at
facilitere gruppen gennem deres innovationsproces. Dette skal
resulterer i et koncept, der skal præsenteres af gruppen for
interessenterne i slutningen af forløbet.
Kurset består af forelæsninger, læsestof, gruppeøvelser, opgaver,
peer-reviews og multiple-choice-quizzer. Læringsaktiviteterne er
gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i
klasseundervisningen.
Sidst opdateret
01. december, 2023