42502 Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams

2022/2023

Det anbefales at tage dette kursus på 7. semester eller så tidligt så muligt på kandidaten. Dette kursus er forbundet til og løber parallelt med 'søsterkurset': Innovation in Engineering 42500(januar), 42501(juni), 42504(august). 'Søsterkurset' (42500/01/04) er tilsigtet studerende med ingen eller basale innovationskompetencer (se også forudsætninger).
Kursusinformation
Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Kurset løber i alle 3-ugers: 42502(januar), 42503(juni), 42505(august).
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejdet. En del af undervisningen vil foregå via en onlineplatform (DTU Learn).
Kurset er et mix af forelæsninger, video-forelæsninger, projektarbejde og onlineøvelser. Gruppearbejde forventes at finde sted på campus.
3-uger
Bedømmelse af øvelser
Bedømmelsen er baseret på daglige faciliteringsplaner og refleksionsopgaver der alle kræves afleveret for at bestå.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42500. 42501. 42503. 42504. 42505.
38101/38103/41010/41051/41603/42011/42022/42081/42430/42500/42501/42504/62004/62018/62008/62043/62999/PhD. , En studerende skal have gennemført mindst 2 kurser fra listen over forudsætninger. Dette kursus henvender sig til studerende, der har erfaring med innovation i praksis og har avancerede innovationskompetencer. Der kan søges om kursus kompensation, kontakt venligst Primær Kontaktperson
Maksimum: 120
Winnie Edith Svendsen , Lyngby Campus, Bygning 221 , wisv@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 371 , tokmalm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
27 Institut for Bioteknologi og Biomedicin
38 DTU Entrepreneurship
https://www.dtu.dk/innovation
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det generelle formål med kurset er at give de studerende nøglekompetencer indenfor innovation i ingeniørvidenskab. De studerende vil:
- Forstå og opleve hvad innovation kræver
- Se det store billede af det innovative landskab og finde deres egen position og rolle
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Erhverve sig en DTU-signaturtankegang og tilgang til innovation
- Være i stand til at kommunikere ud til relevante interessenter
- Kende til en værktøjskasse af metoder og værktøjer indenfor innovation
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden af forholdet mellem feasibility, levedygtighed, ønskværdighed, ansvarlighed, og bæredygtighed for en innovation.
  • Forklare de centrale teorier for gruppedynamik, der er relevante for innivationsprocessen
  • Forklare de relevante tilgange til facilitering af gruppearbejde i en innovativ proces
  • Forklare forskellige metoder for at arbejde i forskellige faser af en innovationsproces for eksempel undersøgelsesfasen, ideation, iteration, designfasen og udviklingsfasen
  • Anvende metoder for at støtte og opretholde et samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
  • Facilitere evalueringer og tilpasninger af de forskellige faser af den innovative proces
  • Vejlede gruppereflektioner omkring gruppedynamikker og samarbejde med henblik på uddelegering af opgaver og ansvar samt inkludering af alsidige faglige baggrunde i de forskellige stadier af innovationsprocessen.
  • Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
  • Anvende metoder til at facilitere konstruktiv gruppearbejde i kontekster, der er karakteriseret af beslutningstagen med høj usikkerhed og risiko for at lave fejl
  • Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af feasibility, viability, desirability, sustainability, and responsibility for en løsning.
  • Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og værdier som en innovationsfacilitator i den innovative proces
  • Dokumentere og kommunikere til relevante interessenter om den innovative proces for design af en passende Minimal Viable Product (MVP) i relation til problemet ved hånden.
Kursusindhold
Kompetencer indenfor facilitering af innovation er afgørende for fremtidige ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i organisationer, som møder både global konkurrence og samfundsudfordringer, der skal takles.

Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med en systematisk tilgang til facilitering af innovation i en ingeniørfaglig kontekst. De studerende vil udvikle unikke indblik i, hvordan faciliteringen af integreret innovation er praktiseret. De vil erfare et tværfagligt samarbejde gennem faciliteringen af et tværfagligt team, der arbejder på et innovationsprojekt med et udvalgt innovationstema. Hver projektgruppe (der består af studerende, der er i gang med søsterkurset: 42504; Innovation i ingeniørfaget) vil blive tildelt en gruppefacilitator. Som en facilitator vil du bringe advancerede innovative kompetencer i spil og vil guide en tværfaglig gruppe gennem hele projektarbejdet.

Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge, også kaldet BOOST-modulet, er fokuseret på at engagere de studerende gennem innovationstemaet samt at introducere de studerende for en systematisk tilgang til faciliteringen af innovation og andre relevante teorier. I løbet af den første uge vil de studerende danne projektgrupper på baggrund af et valgt innovationstema. I anden og tredje uge, også kalde EXPERIENCE-modulet, er fokus på at facilitere en gruppe gennem deres innovationsprojekt.

Kurset består af onlineforelæsninger, læsestof, gruppeøvelser/spil og opgaver, fagfællebedømmelser og multiple-choice-quizzer. En stor del af læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Sidst opdateret
02. november, 2022