Overordnede kursusmål
Det generelle formål med kurset er at give de studerende
nøglekompetencer indenfor innovation i ingeniørvidenskab. De
studerende vil:
- Forstå og opleve hvad innovation kræver
- Se det store billede af det innovative landskab og finde deres
egen position og rolle
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Erhverve sig en DTU-signaturtankegang og tilgang til innovation
- Være i stand til at kommunikere ud til relevante interessenter
- Kende til en værktøjskasse af metoder og værktøjer indenfor
innovation
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden af forholdet mellem feasibility,
levedygtighed, ønskværdighed, ansvarlighed, og bæredygtighed for en
innovation.
- Forklare de centrale teorier for gruppedynamik, der er
relevante for innivationsprocessen
- Forklare de relevante tilgange til facilitering af
gruppearbejde i en innovativ proces
- Forklare forskellige metoder for at arbejde i forskellige faser
af en innovationsproces for eksempel undersøgelsesfasen, ideation,
iteration, designfasen og udviklingsfasen
- Anvende metoder for at støtte og opretholde et
samarbejdsvilligt miljø i processerne af undersøgelse, ideation,
iteration, design og udvikling
- Facilitere evalueringer og tilpasninger af de forskellige faser
af den innovative proces
- Vejlede gruppereflektioner omkring gruppedynamikker og
samarbejde med henblik på uddelegering af opgaver og ansvar samt
inkludering af alsidige faglige baggrunde i de forskellige stadier
af innovationsprocessen.
- Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra
gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
- Anvende metoder til at facilitere konstruktiv gruppearbejde i
kontekster, der er karakteriseret af beslutningstagen med høj
usikkerhed og risiko for at lave fejl
- Støtte udøvelsen af informerede og kvalificerede beslutninger i
en innovationsproces på baggrund af feasibility, viability,
desirability, sustainability, and responsibility for en
løsning.
- Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og
værdier som en innovationsfacilitator i den innovative proces
- Dokumentere og kommunikere til relevante interessenter om den
innovative proces for design af en passende Minimal Viable Product
(MVP) i relation til problemet ved hånden.
Kursusindhold
Kompetencer indenfor facilitering af innovation er afgørende for
fremtidige ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i
organisationer, som møder både global konkurrence og
samfundsudfordringer, der skal takles.
Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med
en systematisk tilgang til facilitering af innovation i en
ingeniørfaglig kontekst. De studerende vil udvikle unikke indblik
i, hvordan faciliteringen af integreret innovation er praktiseret.
De vil erfare et tværfagligt samarbejde gennem faciliteringen af et
tværfagligt team, der arbejder på et innovationsprojekt med et
udvalgt innovationstema. Hver projektgruppe (der består af
studerende, der er i gang med søsterkurset: 42504; Innovation i
ingeniørfaget) vil blive tildelt en gruppefacilitator. Som en
facilitator vil du bringe advancerede innovative kompetencer i spil
og vil guide en tværfaglig gruppe gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge, også kaldet
BOOST-modulet, er fokuseret på at engagere de studerende gennem
innovationstemaet samt at introducere de studerende for en
systematisk tilgang til faciliteringen af innovation og andre
relevante teorier. I løbet af den første uge vil de studerende
danne projektgrupper på baggrund af et valgt innovationstema. I
anden og tredje uge, også kalde EXPERIENCE-modulet, er fokus på at
facilitere en gruppe gennem deres innovationsprojekt.
Kurset består af onlineforelæsninger, læsestof, gruppeøvelser/spil
og opgaver, fagfællebedømmelser og multiple-choice-quizzer. En stor
del af læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det
vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Sidst opdateret
02. november, 2022