Overordnede kursusmål
Det generelle formål med kurset er at give de studerende
nøglekompetencer indenfor innovation i ingeniørvidenskab. De
studerende vil:
- Forstå og opleve hvad innovation kræver
- Se det store billede af det innovative landskab og finde deres
egen position og rolle
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Erhverve sig en DTU-signaturtankegang og tilgang til innovation
- Være i stand til at kommunikere ud til relevante interessenter
- Kende til en værktøjskasse af metoder og værktøjer indenfor
innovation
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Forklare vigtigheden af forholdet mellem feasibility,
levedygtighed, ønskværdighed, ansvarlighed, og bæredygtighed for en
innovation.
- Forklare om innovationsprocessen gennem en udvalgt model for
innovationsproces
- Forklare de forskellige tilgange til og områder inden for
innovation i innovationslandskabet defineret af DTU, skolen for
innovation
- Forklare forskellige metoder for at arbejde i forskellige faser
af en innovationsproces for eksempel undersøgelsesfasen, ideation,
iteration, designfasen og udviklingsfasen
- Anvende en model for innovationsproces i et innovationsprojekt,
der omfatter de forskellige faser af undersøgelse, ideation,
iteration, design og udvikling
- Evaluere og tilpasse de forskellige faser af den innovative
proces
- Bidrage med sin faglige baggrund i de forskellige stadier af
innovationsprocessen
- Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra
gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
- Reflektere omkring, hvordan der ageres konstruktivt i
kontekster, der er karakteriseret af beslutningstagen med høj
usikkerhed og risiko for at lave fejl
- Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en
innovationsproces på baggrund af feasibility, levedygtighed,
ønskværdighed, bæredygtighed og ansvarlighed for en løsning.
- Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og
værdier som ingeniør i den innovative proces
- Kommunikere til de relevante interessenter omkring designet af
et passende innovationskoncept i relation til problemet ved
hånden
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige
ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i organisationer,
som møder både global konkurrence og samfundsudfordringer, der skal
takles.
Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med
en systematisk tilgang til innovation i en ingeniørfaglig kontekst.
De studerende vil udvikle unikke indblik i, hvordan integreret
innovation er praktiseret. De vil erfare et tværfagligt samarbejde
gennem arbejdet med et udvalgt innovationstema for
innovationsprojektet. Hver projektgruppe vil ligeledes blive
tildelt en gruppefacilitator (som er studerende, der selv er i gang
med søsterkurset: 42505; Facilitering af Innovation i tværfaglige
grupper). Disse facilitatorer har avanceret innovationskompetencer
og vil vejlede gruppen gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge, også kaldet
BOOST-modulet, er fokuseret på at engagere de studerende gennem
innovationstemaet samt at introducere de studerende til en
systematisk tilgang til innovation og andre relevante teorier. I
løbet af den første uge vil de studerende danne projektgrupper på
baggrund af et valgt innovationstema. I anden og tredje uge, også
kalde EXPERIENCE-modulet, er fokus på at udarbejde et
innovationsprojekt i grupperne.
Kurset består af onlineforelæsninger, læsestof, gruppeøvelser/spil
og opgaver, fagfællebedømmelser og multiple-choice-quizzer. En stor
del af læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det
vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Sidst opdateret
31. marts, 2023