42500 Innovation in Engineering

2022/2023

Det anbefales at tage dette kursus på 7. semester eller så tidligt sommuligt på kandidaten.
Dette kursus er forbundet til og løber parallelt med 'søsterkurset': Facilitating Innovation in Multidisciplinary Teams 42502(Jan), 42503(Jun), 42505(Aug). 'Søsterkurset' (42502/03/05) er forbeholdt studerende med advancerede innovative kompetencer.
Kursusinformation
Innovation in Engineering
Engelsk
5
Kandidat
Januar
Kurset løber i alle 3-ugers: 42500(januar), 42501(juni), 42504(august).
Campus Lyngby
Kurset vil foregå på Lyngby Campus, hvilket inkluderer al gruppearbejdet. En del af undervisningen vil foregå via en onlineplatform (DTU Learn).
Kurset er et mix af forelæsninger, video-forelæsninger, projektarbejde og onlineøvelser. Gruppearbejde forventes at finde sted på campus.
3-uger
Ingen eksamen, Ingen eksamen
Bedømmelse af øvelser
Bedømmelsen er baseret på gruppeafleveringer og refleksionsopgaver der alle kræves afleveret for at bestå. Afleveringerne er bedømt holistisk.
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
42501. 42502. 42503. 42504. 42505.
Maksimum: 700
Winnie Edith Svendsen , Lyngby Campus, Bygning 221 , wisv@dtu.dk
Toke Malm (Primær kontaktperson) , Lyngby Campus, Bygning 371 , tokmalm@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
27 Institut for Bioteknologi og Biomedicin
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det generelle formål med kurset er at give de studerende nøglekompetencer indenfor innovation i ingeniørvidenskab. De studerende vil:
- Forstå og opleve hvad innovation kræver
- Se det store billede af det innovative landskab og finde deres egen position og rolle
- Bidrage til innovative initiativer i en gruppesammenhæng
- Erhverve sig en DTU-signaturtankegang og tilgang til innovation
- Være i stand til at kommunikere ud til relevante interessenter
- Kende til en værktøjskasse af metoder og værktøjer indenfor innovation
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forklare vigtigheden af forholdet mellem feasibility, levedygtighed, ønskværdighed, ansvarlighed, og bæredygtighed for en innovation.
  • Forklare om innovationsprocessen gennem en udvalgt model for innovationsproces
  • Forklare de forskellige tilgange til og områder inden for innovation i innovationslandskabet defineret af DTU, skolen for innovation
  • Forklare forskellige metoder for at arbejde i forskellige faser af en innovationsproces for eksempel undersøgelsesfasen, ideation, iteration, designfasen og udviklingsfasen
  • Anvende en model for innovationsproces i et innovationsprojekt, der omfatter de forskellige faser af undersøgelse, ideation, iteration, design og udvikling
  • Evaluere og tilpasse de forskellige faser af den innovative proces
  • Bidrage med sin faglige baggrund i de forskellige stadier af innovationsprocessen
  • Give samt modtage konstruktiv og passende feedback til og fra gruppemedlemmer samt andre projektgrupper
  • Reflektere omkring, hvordan der ageres konstruktivt i kontekster, der er karakteriseret af beslutningstagen med høj usikkerhed og risiko for at lave fejl
  • Tage informerede og kvalificerede beslutninger i en innovationsproces på baggrund af feasibility, levedygtighed, ønskværdighed, bæredygtighed og ansvarlighed for en løsning.
  • Reflektere omkring sin egen rolle, måder at arbejde på og værdier som ingeniør i den innovative proces
  • Kommunikere til de relevante interessenter omkring designet af et passende innovationskoncept i relation til problemet ved hånden
Kursusindhold
Kompetencer indenfor innovation er afgørende for fremtidige ingeniører, mere specifikt for at kunne trives i organisationer, som møder både global konkurrence og samfundsudfordringer, der skal takles.

Kurset giver de studerende relevante erfaringer og kompetencer med en systematisk tilgang til innovation i en ingeniørfaglig kontekst. De studerende vil udvikle unikke indblik i, hvordan integreret innovation er praktiseret. De vil erfare et tværfagligt samarbejde gennem arbejdet med et udvalgt innovationstema for innovationsprojektet. Hver projektgruppe vil ligeledes blive tildelt en gruppefacilitator (som er studerende, der selv er i gang med søsterkurset: 42505; Facilitering af Innovation i tværfaglige grupper). Disse facilitatorer har avanceret innovationskompetencer og vil vejlede gruppen gennem hele projektarbejdet.
Kurset er organiseret i to hoveddele. Den første uge, også kaldet BOOST-modulet, er fokuseret på at engagere de studerende gennem innovationstemaet samt at introducere de studerende til en systematisk tilgang til innovation og andre relevante teorier. I løbet af den første uge vil de studerende danne projektgrupper på baggrund af et valgt innovationstema. I anden og tredje uge, også kalde EXPERIENCE-modulet, er fokus på at udarbejde et innovationsprojekt i grupperne.

Kurset består af onlineforelæsninger, læsestof, gruppeøvelser/spil og opgaver, fagfællebedømmelser og multiple-choice-quizzer. En stor del af læringsaktiviteterne er gruppebaseret og af den grund er det vigtigt at deltage i klasseundervisningen.
Sidst opdateret
31. marts, 2023