41948 Bygningsdesign Projekt 4, Bygnings-transformationsdesign

2024/2025

Kun for diplomingeniørstuderende fra Bygningsdesign.
Kursusinformation
Architectural Engineering Design Project 4, Building transformation design
Dansk
5
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Bygningsdesign
Juni
Campus Lyngby
Design Lab med gruppearbejde og vejledning.
Møder med eksterne samarbejdspartnere i virksomheder.
Præsentationer.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Bedømmelse af individualiseret præsentation ved kursets afslutning tæller 30%. Bedømmelse af individualiseret projektrapport, der afleveres ved kursets afslutning tæller 70%. Delkarakterer.
7-trins skala , ekstern censur
41941419424194341944419454194641947
Christian Rønne , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1824 , chrir@dtu.dk
Jan Karlshøj , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1711 , jkar@dtu.dk
Eva B. Møller , Tlf. (+45) 4525 1403 , ebmo@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset giver dig mulighed for at afprøve din opnåede viden og færdigheder på uddannelsen og mere specifik fra kursus 41947 gennem at gennemføre et bæredygtigsorienteret bygnings-transformtionsprojekt.

Projektet tager udgangspunkt i et virkeligt case - en eksisterende bygning, som har udtjent sin funktion. Gennem projektarbejdets analyser, evaluering og forslagsstillelse dokumenteres at bygningen har potentialer til at kunne anvendes til et nyt formål fremover og på den måde opfylde dette nye formål med et mindre klimaaftryk til følge end en ny bygning ville medføre.

Når du har fulgt kurset, kan du som bygningsdesigner indgå i en integreret bygningsdesignproces indenfor bæredygtig bygningstransformation - og dermed medvirke til at skabe bæredygtige løsninger i forhold til brugbarhed, holdbarhed og skønhed indenfor det byggede miljø.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Gennemføre en integreret og interdisciplinær designproces, hvori den enkelte studerende bidrager til projektløsninger med egen specialisering indenfor f.eks. konstruktion, energi eller indeklima.
  • Foreslå og dokumentere en bæredygtig bygningstransformation ud fra et virkeligt case
  • Udvælge, registrere og indsamle relevante bygningsdata fra en virkelig bygning
  • Evaluere en bestående bygning's transformations-potentiale i forhold til form, tilstand, funktion, ydeevne, kulturværdi og miljøpåvirkning
  • Skabe bæredygtige, optimerede designløsninger med det fokus at fastholde og udbygge eksisterende bygningsværdier
  • Udvælge og anvende optimale data og værktøjer i designprocessen
  • Skabe projektresultater i grupper og i samspil med eksterne partnere
  • Skabe effektiv og uddybende projektkommunikation til forskellige stakeholdere
Kursusindhold
Udøve integreret design og interdisciplinært design baseret på fasemodellen indenfor byggeri jvf. Danske Arks og FRI's ydelsesbeskrivelse. Bygningsregistrering, konceptualisering, forslagsstillelse, alternative løsninger, optimering af funktion, arkitektonisk udtryk, materialeanvendelse, energiforbrug og indeklimakvalitet, projektering, modtage og give feedback, kommunikation af resultater gennem fysiske/BIM-modeller, prototyper, præsentationer, videoformater og rapporter.

Dokumentation af designbeslutninger indenfor konstruktion, materialevalg, energi, indeklima og LCA. Projektplanlægning, gruppearbejde med individuelle ansvar og samarbejder med eksterne parter.
Sidst opdateret
02. maj, 2024