41936 Videregående bygningsprojektering

2024/2025

Kursusinformation
Advanced Building Design
Engelsk
10
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Generel retningskompetence (MSc), Architectural Engineering
Generel retningskompetence (MSc), Civil Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Architectural Engineering
Retningsspecifikt kursus (MSc), Civil Engineering
F2A (man 13-17) og Juni
Campus Lyngby
Projektarbejde og forelæsninger
13-uger + 3-uger
Mundtlig eksamen sidste dag i 3-ugersperioden.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
En individualiseret grupperapport og en mundtlig eksamen. Helhedsvurdering.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
11080
11080
(11141/41459).­(11121/12601).­(11997/12605).­119931199511994.­(11030/11031/41927).­(11305/41958).­(11311/41956).­11312.­(11411/12411).­(11561/12604).­(11115/41462).­1112011126.­(11203/12350) , BIM. Gennemført hovedparten af kandidatuddannelsen i Byggeteknologi eller Bygningsdesign.
Tim Pat McGinley , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1781 , timmc@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give deltagerne erfaring med integreret bygningsdesign, og hvordan specialiserede kompetencer kan bruges i samarbejde i tværfaglige projektteams til at skabe et design, der opfylder mange funktionelle krav på samme tid. På dette kursus arbejder du med de kompetencer, det kræver at konstruere løsninger på åbne problemstillinger. Kurset tager udgangspunkt i en realistisk designopgave som er i tråd med byggebranchens krav, og kursets opgaver forventes løst i grupper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Samarbejde med forskellige medlemmer af designteamet for at realisere tværfaglige designløsninger baseret på systemtekniske principper, der balancerer og integrerer deres egne disciplinære tekniske krav med teamets til tilfredsstillelse af projektkravene.
  • Definere, overvåge og evaluere projektteams værdier (KPI'er) på en professionel måde.
  • Evaluere designmodellerne og rapporterne fra tidligere kursuskohorter for at identificere udfordringerne med at balancere projektet og disciplinære krav i et komplekst byggeprojekt.
  • Udvikle strategi som sikrer sporbarhed i et designstyringsskema (DMS) for at understøtte teamkoordinering og samarbejde baseret på analyse af projektkravene.
  • Udvikle, vedligeholde og evaluere en digital benchmark bygningsmodel (BBM) for at vurdere designforslag gennem hele projektet i forhold til analyse af projektkravene
  • Kommunikere og undersøge bygningens design og analyse ved hjælp af modeller, tegninger, rapporter, diagrammer, dashboards og præsentationer til interne og/eller eksterne bedømmere til et professionelt niveau.
  • Vejlede bygningsdesignteamet med tekniske fagrapporter baseret på disciplinær analyse for at give det videnskabelige grundlag for vejledningen på 'højere niveau' i bygherrerapporten.
  • Aktivt støtte alternative tværfaglige designløsningsmuligheder for at understøtte en integreret designproces, der giver meningsfulde valg til klienten og designteamet.
  • Modellere og analysere digitale OpenBIM-bygningsmodeller ved hjælp af beregningsdesign og disciplinære analyseværktøjer for at give realtidsvejledning til hele teamet gennem hele designprocessen.
  • Træffe og retfærdiggøre designbeslutninger baseret på projektets krav, teambehov og refleksion over klienten, disciplinær ekspert og peer-feedback for at forbedre designet gennem hele designprocessen.
Kursusindhold
Kurset har til formål at lære dig at balancere ingeniørens udviklende disciplinære ekspertise og ansvar til designteamets, kundens og projektets behov i en 'rigtig' samarbejdsdesignproces. Kurset følger en integreret bygningsdesign proces, der dækker følgende 4 faser:

A) Analysere klient- og projektbehov i et 'rigtigt' projekt og udvikle strategier til at løse disse i en af syv roller; Arkitekt, Statik, Energi/Indeklima/VVS, Geoteknologi, Brand, PM/IKT eller Materialeteknologi/LCA.
B) Designe og analysere forskellige muligheder ved at definere evaluer forskellige designtaktikker for at tilfredsstille dit teams designstrategier i BIM for at vejlede kunden.
C) Samarbejde om at integrere byggesystemer fra forskellige discipliner for at tilfredsstille tekniske og designmæssige krav.
D) Detaljere og kommunikere et endeligt design til en række interessenter i tekniske rapporter og en præsentation inklusive VR baseret på din refleksion af feedback modtaget i de foregående dele af kurset.
Litteraturhenvisninger
BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, Chuck Eastman, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston.
Bemærkninger
Der vil være flere undervisere tilknyttet kurset. Kurset er understøttet af input og feedback fra førende brancheeksperter og giver deltagerne mulighed for at anvende avancerede tilgange til tværfagligt bygningsdesign ved hjælp af systemteknik.
Sidst opdateret
02. maj, 2024