Overordnede kursusmål
At give deltagerne erfaring med integreret bygningsdesign, og
hvordan specialiserede kompetencer kan bruges i samarbejde i
tværfaglige projektteams til at skabe et design, der opfylder mange
funktionelle krav på samme tid. På dette kursus arbejder du med de
kompetencer, det kræver at konstruere løsninger på åbne
problemstillinger. Kurset tager udgangspunkt i en realistisk
designopgave som er i tråd med byggebranchens krav, og kursets
opgaver forventes løst i grupper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Samarbejde med forskellige medlemmer af designteamet for at
realisere tværfaglige designløsninger baseret på systemtekniske
principper, der balancerer og integrerer deres egne disciplinære
tekniske krav med teamets til tilfredsstillelse af
projektkravene.
- Definere, overvåge og evaluere projektteams værdier
(KPI'er) på en professionel måde.
- Evaluere designmodellerne og rapporterne fra tidligere
kursuskohorter for at identificere udfordringerne med at balancere
projektet og disciplinære krav i et komplekst byggeprojekt.
- Udvikle strategi som sikrer sporbarhed i et designstyringsskema
(DMS) for at understøtte teamkoordinering og samarbejde baseret på
analyse af projektkravene.
- Udvikle, vedligeholde og evaluere en digital benchmark
bygningsmodel (BBM) for at vurdere designforslag gennem hele
projektet i forhold til analyse af projektkravene
- Kommunikere og undersøge bygningens design og analyse ved hjælp
af modeller, tegninger, rapporter, diagrammer, dashboards og
præsentationer til interne og/eller eksterne bedømmere til et
professionelt niveau.
- Vejlede bygningsdesignteamet med tekniske fagrapporter baseret
på disciplinær analyse for at give det videnskabelige grundlag for
vejledningen på 'højere niveau' i bygherrerapporten.
- Aktivt støtte alternative tværfaglige designløsningsmuligheder
for at understøtte en integreret designproces, der giver
meningsfulde valg til klienten og designteamet.
- Modellere og analysere digitale OpenBIM-bygningsmodeller ved
hjælp af beregningsdesign og disciplinære analyseværktøjer for at
give realtidsvejledning til hele teamet gennem hele
designprocessen.
- Træffe og retfærdiggøre designbeslutninger baseret på
projektets krav, teambehov og refleksion over klienten, disciplinær
ekspert og peer-feedback for at forbedre designet gennem hele
designprocessen.
Kursusindhold
Kurset har til formål at lære dig at balancere ingeniørens
udviklende disciplinære ekspertise og ansvar til designteamets,
kundens og projektets behov i en 'rigtig'
samarbejdsdesignproces. Kurset følger en integreret bygningsdesign
proces, der dækker følgende 4 faser:
A) Analysere klient- og projektbehov i et 'rigtigt' projekt
og udvikle strategier til at løse disse i en af syv roller;
Arkitekt, Statik, Energi/Indeklima/VVS, Geoteknologi, Brand, PM/IKT
eller Materialeteknologi/LCA.
B) Designe og analysere forskellige muligheder ved at definere
evaluer forskellige designtaktikker for at tilfredsstille dit teams
designstrategier i BIM for at vejlede kunden.
C) Samarbejde om at integrere byggesystemer fra forskellige
discipliner for at tilfredsstille tekniske og designmæssige krav.
D) Detaljere og kommunikere et endeligt design til en række
interessenter i tekniske rapporter og en præsentation inklusive VR
baseret på din refleksion af feedback modtaget i de foregående dele
af kurset.
Litteraturhenvisninger
BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners,
Managers, Designers, Engineers and Contractors, Chuck Eastman, Paul
Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston.
Bemærkninger
Der vil være flere undervisere tilknyttet kurset. Kurset er
understøttet af input og feedback fra førende brancheeksperter og
giver deltagerne mulighed for at anvende avancerede tilgange til
tværfagligt bygningsdesign ved hjælp af systemteknik.
Sidst opdateret
02. maj, 2024