12605 Bæredygtighed og livscyklusvurdering i det byggede miljø

2025/2026

Kursusinformation
Sustainability and Life Cycle Assessment in the Built Environment
Dansk
5
Bachelor
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsning, øvelser og projektarbejde
13-uger
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
De studerende afleverer en grupperapport i slutningen af kurset på baggrund af et semester projekt som bliver præsenteret første kursusgang. Hver studerende bliver bedømt individuelt på baggrund af en forfattererklæring, som beskriver deres individuelle bidrag til gruppe rapporten.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Eftersom dette kursus er fokuseret på LCA i byggeriet forventes det at den studerende har grundlæggende kendskab til simple konstruktionsprincipper, energirammeberegninger og kan regne U-værdier.
Rune Andersen Svedin , runan@dtu.dk
Lisbeth M. Ottosen , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 2260 , limo@dtu.dk
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Det er kursets mål at give de studerende et grundlæggende kendskab til bygningers miljøpåvirkning og typiske bæredygtighedsbegreber anvendt i byggesektoren herunder de væsentligste styrker og svagheder ved forskellige bygningsdesignprincipper og materialer. De studerende introduceres til livscyklusvurderingsmetoden (LCA) samt hvordan denne kan anvendes praktisk gennem værktøjer til at opgøre og kommunikere miljøpåvirkninger igennem bygningers livscyklus fra produktion af materiale, transport, opførelse, drift og bortskaffelse.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Definer formål og afgrænsning (goal & scope) for et LCA studie af en bygning
  • Beskriv modelleringen af ​​en Life Cycle Inventory for en casebygning
  • Evaluer miljøpåvirkningen af ​​en case-bygning ved hjælp af et dedikeret LCA-værktøj
  • Identificer fokusområder i bygningen for at sænke miljøbelastningen
  • Skelne mellem forskellige typer LCI-inputdata fra EPD'er og LCA-databaser
  • Implementere bæredygtige strategier til livscyklusopgørelsen af ​​en casebygning
  • Forklar de tilføjet ændringer til case bygningen og deres bidrag til at opnå en bæredygtighedsklasse for nye bygninger
  • Afrapportere et LCA studie i overensstemmelse med IMRaD rapport strukturen
Kursusindhold
De studerende introduceres til Livscyklusvurderingsmetoden (LCA) samt bæredygtighedsbegreber ofte anvendt i byggeriet. Kurset anvender forelæsninger, podcast og videoer til at introducere de studerende til faserne i udførelse af et LCA studie for en bygning, samt designmetoder til nedbringelse af miljøpåvirkningen fra produktion og bortskaffelse af materialer og det årlige energiforbrug. De studerende vil i løbet af kurset få mulighed for at møde materialeproducenter, arkitekter og ingeniører fra industrien, som vil præsentere hvordan de deres hverdag praktisk arbejder med det underviste materiale. Parallelt hermed arbejdes i grupper med gennemførelsen af et semesterprojekt hvor de studerende skal udføre et sammenlignings LCA studie på en case bygning, og efterfølgende optimere bygningen ved at implementere miljøpåvirkningsreducerende tiltag. De studerende vil have mulighed for at få feedback og vejledning i løbet af de ugentlige grupperegninger samt igennem peer review sessioner.
Sidst opdateret
02. maj, 2025