Overordnede kursusmål
Den studerende får forståelse for samspillet mellem teknologi og
mennesker, viden, kultur, økonomi og politik fra oldtiden og til i
dag. Gennem arbejdet med historien udvikles den historiske
bevidsthed, den kritiske forståelse af kildematerialer samt
grundlæggende viden om tilgange til teknologihistorie. Desuden
udvikles færdigheder i formidling og argumentation.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Vurdere forholdet mellem en historisk tidsalder og teknologien
i den periode
- Eksemplificere elementer af det komplekse samspil mellem
teknologi, kultur, økonomi, viden og samfund gennem tiden
- Anvende historiske og teknologihistoriske metoder og
identificere hvilken teknologihistorisk skole en metode
tilhører
- Hurtigt overskue store informationsmængder og identificere de
centrale argumenter i bøger og artikler om teknologihistorie
- Identificere stærke og svage punkter i argumenter i
præsentation af historie
- Formulere sammenhængen mellem beviser og fortolkning i
historiefagligt materiale
- Anvende kilder, kildekritik og akademiske
referenceteknikker
- Analysere en historisk problemstilling
- Præsentere ovenstående i skriftlig og mundtlig fremstilling,
struktureret og med gode argumenter
- Dokumentere og skabe sporbarhed i læring og historisk
arbejde
Kursusindhold
Vi laver nedslag i teknologihistorien fra oldtiden til i dag gennem
forelæsninger, artikler, film, historiske artefakter,
studenterøvelser og -præsentationer samt ekskursioner til
udstillinger og historiske steder. Vi tager et holistisk blik på
teknologien og de sociotekniske netværk.
Dette suppleres med dybere analyse af forskellige temaer som kan
være forholdet mellem opfindelse og det gamle, hverdagens
teknologi, militær og teknologi, medicin og kroppen, bæredygtighed,
brugere og industri. Emnekredsen spænder vidt fra kraftkilder over
vand, ressourcernes samspil med teknologien, eksperter, den moderne
idé, systemteknologier, og eksperternes rolle
Bemærkninger
I dette kursus arbejder den studerende med komplicerede argumenter,
lange tekster og avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger.
Det anbefales kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller
(2) der er gode til dansk som samtidigt kan læse og forstå
skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
02. maj, 2024