41275 Skibsoperationer

2023/2024

Kursusinformation
Ship operations
Engelsk
5
Kandidat
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og gæsteforelæsning, opgaveregning samt projektarbejde
13-uger
E2B
Skriftlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Den skriftlige eksamen og 2 rapporter/opgaver indgår hver med 50% af bedømmelsen. Opgaverne gennem semestret laves som individualiserede gruppe-rapporter. Der vil være feedback efter hver opgave.
Skriftlig eksamen: 2 timer
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41274
41202/4120141271024020240502101/02631 , Grundlæggende kendskab til maritime konstruktioner. Derudover: 25 ETCS i matematik og fysik, 5 ETCS i sandsynlighedregning,10-15 ETCS i styrkelære, 5 ETCS i fluid mekanik. Desuden kendskab til et programmeringssprog, f.eks. MATLAB.
Ulrik Dam Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1970 , udni@dtu.dk
Harry Bradford Bingham , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1972 , hbbi@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Målet med dette kursus er at give de studerende en forståelse for de metoder og analyser, som danner basis for performance-monitorering (særligt mht. brændstoføkonomi) samt beslutningsstøttesystemer (særligt mht. sikkerhed) i forbindelse med skibes operation på åbent hav. Disse metoder og teknikker er grundlæggende for ingeniører i rederiers tekniske afdelinger, i klassifikationsselskaber og i rådgivende ingeniørfirmaer inden for den maritime industri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forklare formålet og principperne bag beslutningsstøttesystemer til navigering og operationel rådgivning
  • udføre (”generere”) simuleringer af skibsrespons
  • beskrive hvorledes bølgespektre og/eller bølgeparametre kan estimeres og efterfølgende anvendes i analyser
  • anvende Fast Fourier transformation (FFT) på responsmålinger fra et skib
  • beregne statistiske forudsigelser bølgeinducerede skibsrespons
  • forklare hvorledes brændstofforbruget for en handelsflåde influeres af forskellige faktorer
  • forklare hvorledes ’human factors’ påvirker skibsoperationer under sejlads
  • beregne udmattelsesgraden i skroget på et skib på basis af målte tidsserier for det bølgeinducerede bøjningsmoment
  • beskrive, opstille og diskutere resultater, som er udledt på basis af analyser af såvel målte som simulerede skibsrespons
Kursusindhold
Begrebet ’skibsoperationer’ dækker generelt et bredt område af discipliner inden for shipping og skibsbygning. I dette kursus henfører begrebet udelukkende til forhold, som omhandler skibes sejlads i bølger på åbent hav, hvor den styrende faktor relaterer til bølgebelastningen på skibet og betydningen heraf (bevægelser, kræfter og brændstofforbrug). Fokus rettes i særlig grad mod performance analyser og beslutningsstøtte systemer, som sigter mod henholdsvis brændstoføkonomi (ofte retrospektivt) og sikkerhed (ofte real-tid) ved sejlads i bølger og hård sø. Igennem kurset berøres en række emner, herunder: sødygtighed, dataanalyse, betydning af ’human factors’, fuldskalamålinger og simuleringer. Indholdet i kurset koncentreres om stokastiske bølgesystemer (lineære havbølger, stationære processer, bølgeenergispektrum).
Bemærkninger
Kurset gennemføres til dels som projektarbejde. Videnskabelige artikler inddrages i undervisningen.

I kurset indgår (ofte) en studietur til en relevant virksomhed, eksempelvis et af klasseselskaberne. Studieturen gennemføres i samarbejde med de andre maritime kandidatkurser.
Sidst opdateret
04. maj, 2023