62211 Forretningsvidenskab og teknologiledelse

2022/2023

Kursusinformation
Business Science and Technology Management
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
E3A (tirs 8-12) og F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, gruppearbejde, opgaver, cases og scenarie analyse
13-uger
E3A, F3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
Den studerende skal have godkendte gruppeopgaver i porteføjlen for at kunne tilmelde sig eksamen. Den studerende forsvarer sine opgave(r) sammen med gruppen og efterfølgende individuel eksamen.
60 minutter per gruppe inklusive votering
Uden hjælpemidler :

projektpræsentation, Power Point eller lignende

7-trins skala , ekstern censur
62200
62228.62589 , Kurset inddrager de studerendes erfaringer fra ingeniørpraktik semesteret
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kursets generelle formål er at hjælpe den studerende med at forstå relevante teknologier og teknologitendenser for at kunne identificere strategiske forretningsproblemer og udfordringer, såvel som at anvende analytiske tilgange for at bidrage til bæredygtig forretningsudvikling, herunder Environmental, Social, og Governance (ESG) vurderinger.
Udgangspunktet for kurset er de studerendes erfaringer fra deres praktik og aktuelle udfordringer i erhvervslivet.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå muligheder og udfordringer som teknologi giver
  • Identificere og evaluere alternative og nye teknologier i lyset af forretningsstrategi og deres indvirkning på miljøet og samfund
  • Forstå vigtigheden af anskaffelse, ledelse og udnyttelse af teknologi i forretningsudvikling
  • Forstå rollen som en absorberende kapacitet i at skabe teknologiske kompetencer
  • Analysere hvordan man kan reducere tiden frem til markedet af nye produkter og ydelser igennem en effektive identifikation og udnyttelse af teknologier som giver konkurrencemæssige fordele
  • Analysere organisationsmodeller for at implementere teknologisk innovationsstrategi
  • Forstå rollen af teknologiledelse med hensyn til beskyttelsen af viden og ekspertise
  • Vurdere værdianalyse som et ingeniørværktøj og et strategiværktøj med hensyn til innovationsledelse
  • At involvere kundere og leverandøre i produktudviklingsprocessen
Kursusindhold
At forstå hvordan en virksomhed kan vurdere sin teknologiledelse for at adressere hurtigeskiftende kundekrave og udvikle nye markedsmuligheder. Dette kursus sigter mod at give den studerende indsigt og viden om teknologi som en kilde til konkurrencefordel og vækst for virksomheder.

Emnerne inkluderer:
Systemisktænkning
Teknologiledelse som en dynamisk kapacitet
Identificere innovationsbehov
Kundecentreret strategiudvikling og "Voice of the Customer"
Amibidekstral organisation og organisatorisk design og udvikling
Samarbejdestrategier udenfor organisationen
Team struktur, lederskab og styring
Beslutsomhed og den lærende organisation
Samvittighedsfulde kapitalisme (mennesker, planet, profit)
Environmental, Societal, and Governance (ESG) målinger
Litteraturhenvisninger
Schilling, Melissa A. (2020) Strategic Management of Technological Innovation, sixth ed. McGraw Hill
Udvalgte fagartikler
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Eksport og teknologi : 8. semester
Valgfag for øvrige retninger

Kurset inddrager de studerendes erfaringer fra deres ingeniørpraktik semester og det er stærkt anbefalet at praktikken er gennemført
Sidst opdateret
13. februar, 2023