42577 Introduktion til Business Analytics

2022/2023

Kursusinformation
Introduction to Business Analytics
Engelsk
5
Kandidat
E1A (man 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger, praktiske laboratorier og online læring (f.eks. med iPython notesbog).
13-uger
Ingen eksamen
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Evalueringen er baseret på en quiz (kodnings- og datamodelleringsøvelser i Jupyter-notesbogen - 40 % af den samlede karakter) og et gruppeprojekt med en indivudaliseret rapport (60 % af den samlede karakter).
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
42184. 42585
02402/02403/02105 , Indledende kurser i statistik er meget vigtige (programmering er også meget brugbart, men ikke grundlæggende)
Filipe M Pereira Duarte Rodrigues , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 6530 , rodr@dtu.dk
Francisco Camara Pereira , Lyngby Campus, Bygning 358, Tlf. (+45) 4525 1496 , camara@dtu.dk
Ravi Seshadri , ravse@dtu.dk
Guido Cantelmo , guica@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Dette kursus giver den studerende en mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Business Analytics handler om at udforske og analysere data for at få indsigt i tidligere forretningsresultater med henblik på at styre den fremtidige forretningsplanlægning.

Dette kursus introducerer den portefølje af datavidenskabelige opgaver og teknikker, der er nødvendige for at udforske, manipulere, visualisere og analysere data (deskriptiv analyse) samt for at opbygge forudsigelsesmodeller ved hjælp af maskinlæring (prædiktiv analyse), der kan bruges til at opnå indsigt og støtte beslutninger (præskriptiv analyse). Den er udviklet med henblik på studerende inden for Business Analytics (dvs. en vis programmeringsbaggrund, men ikke som centrale færdighed), især - men ikke udelukkende - studerende med relation til studier inden for mobilitet og logistik og virksomhedsanalyse. Derfor indeholder den en stærk praktisk komponent med specifikke cases fra den virkelige verden fra mobilitets- og forretningssammenhænge.

Kurset omfatter også en introduktion til Python-programmering, databehandling, problemformulering og den grundlæggende pakke af maskinlæringsalgoritmer.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Køre Python-scripts, der indlæser og analyserer små/mellemstore datasæt
  • Konvertere et rådatasæt til en handlingsmæssig form for at løse et konkret problem
  • Anvende grundlæggende datastrukturer og algoritmer til at manipulere data
  • Relatere tilgængelige problemer og data i en mobilitets-/​forretningsanalysekontekst med teknikker til at løse dem
  • Udtrække og analysere indsigter fra anvendelsen af metoder til beskrivende og prædiktive analyser
  • Visualisere komplekse tidsmæssige og rumlige mønstre
  • Argumentere for valget af hensigtsmæssige algoritmer til dataanalyse og forudsigelsesanalyser
  • At træne og teste en statistisk model på passende vis for at besvare et problem
  • Kritisk vurdere resultaterne af en datavidenskabelig analyse og anbefale foranstaltninger
  • Forklare vigtige begreber inden for datamining, f.eks. overfitting, bias, regularisering osv.
Kursusindhold
Undervisningen foregår på en interaktiv måde med teoretiske dele, der blandes med praksis med Jupyter Notebooks.

De vigtigste emner er: Introduktion til Python-programmering og Pandas, datavisualisering, prognose- og regressionsmodeller, klassifikation, clustering, dimensionalitetsreduktion. Metoderne vil blive eksemplificeret gennem forskellige cases inden for f.eks. transport, ledelse og markedsføring.
Litteraturhenvisninger
Hver forelæsning har sine egne anbefalede tekster, som vil være offentlig tilgængelige online. For den studerende, der er interesseret i at følge en bog, anbefaler vi "The elements of statistical learning", Trevor Hastie, Robert Tibshirani og Jerome H. Friedman "Python for Data Analysis", Wes McKinney
Sidst opdateret
06. juli, 2022