Overordnede kursusmål
Kurset er en introduktion til matematiske modeller for biologiske
systemer. Det vil sætte den studerende i stand til at evaluere,
udvikle og anvende simple dynamiske populationsmodeller. Kurset vil
introducere den nødvendige matematiske baggrund og
programmeringsteknik.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Præsentere og diskutere en matematisk model for et publikum på
samme niveau.
- Udvikle, diskutere og løse numerisk differential- og
differensligninger, der optræder i matematisk biologi.
- Argumentere for størrelsen af parametre som fertilitet,
dødelighed og migrationsrater i faktiske populationer, og deres
betydning i modeller.
- Vurdere karakteristiske størrelser og skalaer i
populationsdynamiske modeller.
- Argumentere for valg af parameterværdier i en model anvendt i
en specifik biologisk kontekst.
- Gennemføre stabilitetsanalyse af ligevægtspunkter og
identificere bifurkationer.
- Afgøre hvilken modelstruktur, der er passende til at besvare et
givent spørgsmål i forbindelse med f.eks. forvaltning af ressourcer
eller risikovurdering.
- Benytte populationsmodeller til at besvare sådanne
spørgsmål.
- Visualisere dynamikken i biologiske systemer ved hjælp af
softwarepakker.
- Anvende gode programmeringsteknikker og vaner for modeller af
biologiske systemer.
- Diskutere simple matematiske modeller for bæredygtig udnyttelse
af marine ressourcer og naturbevarelse, der understøtter FNs
bæredygtighedsmål 14 (liv i havet) og 15 (liv på
landjorden).
Kursusindhold
Kurset er en introduktion til matematiske modeller af levende
organismers bestandsdynamikker, fra bakterier til hvaler. Fokus er
på konceptuelle modeller baseret på differential- og
differensligninger, som illustrerer grundlæggende koncepter i
bestandsmodellering. Et vigtigt mål er at sætte deltagerne i stand
til at knytte en biologisk situation sammen med en abstrakt
matematisk model, dvs. udvikle en forståelse af de biologiske
antagelser, der ligger til grund for modellen, og af de økologiske
konsekvenser af dens resultater. Hovedemnerne er enkeltartsmodeller
af populationer (logistisk vækst), flerartsmodeller (konkurrence og
predator-prey relationer), funktionelle responser, udnyttelse af
levende systemer, årlige successioner, epidemiologiske modeller og
rumlig populationsdynamik. Yderligere grundlæggende begreber fra
evolutionær dynamik introduceres. Halvdelen af sessionerne anvendes
til at træne grundlæggende modelprogrammering baseret på eksempler
på biologiske systemer. Kurset lægger nogen vægt på at udvikle og
evaluere deltagernes evner til at fremlægge fagligt materiale. I
kursets sidste del udvikler de studerende deres egne projekter, som
bliver evalueret ved en poster session.
Litteraturhenvisninger
Nicholas J. Gotelli: A Primer of Ecology, Sinauer Associates
Sidst opdateret
10. august, 2022