41011 Brugerorienteret design

2021/2022

Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
User-centered design
Engelsk
5
Bachelor
E5A (ons 8-12)
Onsdage 13-17 står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.
Campus Lyngby
Forelæsninger, øvelser, projektarbejde i grupper, fremlæggelser og seminarer.
13-uger
Opgaver og 3 posterpræsentationer i løbet af 13-ugers perioden. Datoer offentliggøres i løbet af kursets første uge.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af opgaver og præsentationer. Helhedsvurdering. Gruppearbejde
7-trins skala , ekstern censur
42010 og 41010
42010.41010
Michael Deininger , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 6254 , mdein@dtu.dk
41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Brugerorienteret design er en iterativ designproces, der fokuserer på den tiltænkte bruger af et nyt produkt. Gennem denne tilgang udvikler designere en forståelse af en bruger, deres ønsker, behov, krav og prioriteter. Med brugeren i centrum designes nye produkter, der ikke kræver, at brugerne ændrer deres adfærd, og dette fører til øget produktanvendelighed og brugertilfredshed.

En blanding af undersøgelsesmetoder og værktøjer som spørgeskemaer og interviews anvendes til at udvikle en forståelse for brugeren. Udstyret med denne viden benyttes kreative værktøjer som brainstorming og designtænkning til at udvikle nye produktideer. Iterative tests udføres med rigtige brugere for at verificere, at den nye løsning rent faktisk løser problemet og opfylder brugernes krav.

Studerende arbejder i teams og lærer at samle input og feedback fra rigtige brugere. En syntese af denne information vil blive præsenteret flere gange i løbet af semesteret, og nye mål vil blive defineret efter hver fase. Studerende lærer, hvordan man går fra problemidentifikation og informationsindsamling til idégenerering, forfining af en valgt idé og præsentation af den bedste løsning.

I samarbejde med DTU AUS vil de studerende også blive introduceret til studieteknikker.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende basale brugerorienterede designfærdigheder
  • Identificere og formulere problemer og behov for målgrupper
  • Indsamle og analysere data gennem feltobservationer og analyse
  • Beskrive og diskutere funktionelle og visuelle kvaliteter af foreslåede løsninger
  • Skabe og kombinere koncepter baseret på observerede behov
  • Udvælge og modificere koncepter til endelige løsninger baseret på definerede mål
  • Organisere og arbejde som en del af en heterogen projektgruppe
  • Vælge og anvende basale kommunikationsteknikker i projektarbejde
  • Præsentere og forklare resultater fra projektarbejde
  • Evaluere projektarbejde og give konstruktiv kritik
Kursusindhold
Kurset introducerer Design & Innovation uddannelsen, studieteknikker og grundlæggende brugerorienterede designfærdigheder. Basal produktdesign/​produktkonstruktion historik introduceres. Kurset har et fælles projekttema og studerende arbejder i grupper. Grupperne udfører feltstudier og analyser for at få indsigt i behov vedrørende specifikke miljøer og målgrupper. Studerende identificerer og formulerer problemer, der skal løses, og udvikler en række ideer og løsninger, der præsenteres i form af posters. Kurset har tre milepæle, hvor de studerende præsenterer analyser og designforslag. Det videre projektarbejde aftales ved hver milepæl. En poster opsummerer resultater og en løsning præsenteres ved kursets afslutning.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af Design & Innovation bacheloruddannelsen med fagintegration med kursus 41012 Visuel Kommunikation og 42011 Produkters brug og design. De tre kurser skal tages samtidigt. Kurset er forbeholdt Design & Innovation bachelorstuderende.
Sidst opdateret
23. juni, 2021