42010 Introduktion til Business Studies

2025/2026

Kursusinformation
Introduction to Business Studies
Engelsk
5
Bachelor
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser
13-uger
E2B
Skriftlig eksamen
Skriftlig eksamen: 4 timer
Alle hjælpemidler - uden adgang til internettet
7-trins skala , intern bedømmelse
Ugur Soytas , Tlf. (+45) 4525 6946 , uguso@dtu.dk
Claire Marie Bergaentzlé , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4677 5361 , clberg@dtu.dk
Dogan Keles , Tlf. (+45) 4677 5159 , dogke@dtu.dk
Ramazan Sari , Lyngby Campus, Bygning 424, Tlf. (+45) 4525 4424 , ramsa@dtu.dk
Florentina Paraschiv , flopa@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Hovedformålet med dette kursus er at give studerende en grundlæggende forståelse af:
• Marketing, økonomi, regnskab og investering som kernefunktioner i en virksomhed
• Hvordan virksomheder træffer beslutninger baseret på data og statistiske analyser
• Hvordan marketingstrategier påvirker virksomhedens vækst og kundeengagement
• Økonomistyringens rolle i forretningssucces og investeringsbeslutningstagning
• Grundlæggende om investeringsanalyse og dens indvirkning på virksomhedens resultater
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå og anvende statistiske værktøjer til estimering, forudsigelse og prognose ved hjælp af forretningsdata
  • Byg, evaluer og vælg modeller til at understøtte beslutningstagning
  • Udvikle og evaluere marketingstrategier baseret på forbrugernes behov og markedstendenser
  • Forstå principperne for online markedsføring og digitaliseringsstrategier
  • Analyser virksomhedens regnskaber og vurder den økonomiske sundhed i en virksomhed
  • Forklar centrale finansielle begreber, herunder værdiansættelse, kapitalstruktur og investeringsbeslutninger
  • Vurder investeringsmuligheder ved hjælp af statiske og dynamiske værdiansættelsesmetoder
  • Forstå rollen som ejerskab versus ledelse i et selskab
  • Lær optimale måder at finansiere løsninger på og typer af investeringer i en virksomhed.
Kursusindhold
Dette kursus giver en grundlæggende forståelse af vigtige forretningsdiscipliner, og udstyrer studerende med vigtige værktøjer til forretningsbeslutningstagning. Det dækker fire kernemoduler: virksomhedsstatistik, marketing, corporate finance og regnskab og investering. Kurset introducerer grundlæggende begreber og analytiske teknikker, der er relevante for forskellige forretningsfunktioner. Gennem casestudier og øvelser vil de studerende engagere sig i praktiske anvendelser.
Kurset lægger vægt på både teoretisk viden og praktisk anvendelse, med casestudier og virkelige forretningsscenarier integreret i læringsprocessen. Ved afslutningen af ​​kurset vil de studerende have en bred forståelse af, hvordan virksomheder opererer, og hvordan finansielle, statistiske og marketingværktøjer bidrager til virksomhedens succes.
Litteraturhenvisninger
Berenson, M., Levine, D., Szabat, K., & Stephan, D. (2023). Basic Business Statistics: Concepts and Applications (15th Edition). Pearson Education.

Czinkota, M. R., Kotabe, M., Vrontis, D., & Shams, S. M. R. (2023). Marketing Management: Past, Present, and Future (4th Edition). Moremedia, Springer.

Brealey, R., Myers, S., & Allen, F. (2020). Principles of Corporate Finance (13th Edition). McGraw Hill.

Poggensee, K., & Poggensee, J. (2023). Investment Valuation and Appraisal.
Sidst opdateret
18. august, 2025