62050 Avanceret Interaktionsdesign

2020/2021

Kursusinformation
Advanced Interaction Design
Engelsk
10
Diplomingeniør
Kurset bliver slettet
Campus Ballerup
klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser
13-uger
ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
7-trins skala , ekstern censur
62052
62019 , Det anbefales på det kraftigste, at deltagere har taget kurset 62019 Interaktionsdesign - eller på anden måde har opnået lignende kompetencer - især mht. brugerinterviews og brugertests. Alle studerende på Proces & Innovation kan tage kurset - også studerende, der ikke har taget kurset i Interaktionsdesign.
Kirsten From
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset i Avanceret Interaktionsdesign introducerer til videregående emner i Interaktionsdesign: Spekulativt design, tangible interaction design, shape-changing interfaces, ’experiences’ i forbindelse med interaktive systemer samt ’emotion’ i forbindelse med Human-Computer Interaction.
Kurset forventes at udbygge de studerendes viden om design, deres kreative evner, kritiske sans og kompetencer mht. prototyping af mere komplekse løsninger.

Bemærk: Der skal være 10 deltagere på dette kursus for at det kan blive oprettet. Hvis der er færre tilmeldte, kan der være mulighed for specialkursus. Ved spørgsmål, kontakt underviseren på kifr@dtu.dk.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle en interaktiv prototype, der kombinerer flere typer af interaktion og interfaces - bl.a. Tangible User Interfaces (TUI) - der er valideret gennem brugerinvolvering/tests
  • Skabe en effektiv 'experience', der skaber impact hos beskueren/brugeren - emotionelt - eller på anden måde
  • Skabe et overbevisende kreativt koncept. Kreativiteten bedømmes på hvorvidt konceptet enten er anderledes, nyt, originalt, tankevækkende, provokerende/udfordrende - eller måske endda humoristisk
  • Dokumentere og analysere findings fra research, tests og/eller eksperimenter og anvende resultater i et design på en kohærent og overbevisende måde
  • Anvende og omsætte kursets teori i et konkret interaktionsdesign
  • Vælge og anvende relevant supplerende teori i overensstemmelse med det valgte tema
  • Kunne vælge og anvende relevante metoder til brugerinvolvering – f.eks. research, tests og/eller eksperimenter - på en velovervejet måde
  • Reflektere nuanceret over egen læring i projektet
  • Beskrive og reflektere nuanceret over processen
  • Præsentere og diskutere resultaterne af arbejdet på en klar og velargumenteret måde.
  • Perspektivere og diskutere - konceptets anvendelsesmuligheder og evt. perspektiver i forhold til større diskussioner af f.eks. etisk eller samfundsmæssig karakter
Kursusindhold
De studerende skal i grupper udarbejde et spekulativt koncept og en interaktiv prototype, der inddrager flere forskellige typer af interaktion og interfaces og skaber en ’experience’ hos brugeren/beskueren. Validering af konceptet/prototypen sker ved forskellige relevante former for brugerinvolvering; research, tests og/eller eksperimenter.
Konceptet og prototypen forventes at være baseret på et grundigt researcharbejde, men hele arbejdet med udarbejdelsen og valideringen kan i sig selv ses som værende et stykke research, hvor et emne undersøges og udforskes.
Studerende, der vælger kurset skal være forberedt på at blive udfordret på kreativiteten. Spekulativt design lægger op til en kreativ udforskning af et spørgsmål eller et emne - og har ikke nødvendigvis fokus på at skabe en løsning, der kan sælges på et marked.
Sidst opdateret
19. november, 2020