62049 Servicedesign og -innovation

2020/2021

Dette kursus kan tage som del af en specialisering for Proces & Innovations-studerende.
Det er tænkt som videregående i forhold til obligatoriske kurser på Proces & Innovation.
Andre kan deltage i kurset - se anbefalede forudsætninger nedenfor.

Det er afgørende, at studerende, der er interesserede i at deltage i dette kursus, kommer til første undervisningsgang . Er man forhindret, er det vigtigt, at man melder afbud til underviseren.
Kursusinformation
Service design and innovation
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Kurset slettes
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops
13-uger
ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Et antal obligatoriske opgaver skal ALLE bestås for at den studerende kan deltage i gruppeprojekt og gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige opgaver, mundtlige prøver, præsentationer, etc.
7-trins skala , ekstern censur
Enten 62018 eller 62019 eller 62048 , Det anbefales, at man enten har taget et af ovenstående kurser eller har opnået erfaring med brugerinterviews og brugertests på anden vis - altså interviews eller brugertests med deltagelse af faktisk slutbrugere. Har man ikke det, skal man kontakte underviseren på forhånd. Man skal også være forberedt på at indhente noget af det forsømte ved at læse noget ekstra og være 'føl' hos de studerende, der har erfaringen.
Kirsten From
veronica bluguermann , verblu@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Ikke mange fysiske produkter er efterhånden bare ’stand-alone’ produkter. Tendensen er, at man skaber merværdi ved at ’pakke produktet ind’ i en (digital) service: iPhonen er intet uden iTunes/iCloud og GE’s flymotorer er ikke længere et produkt, man køber; det er en service, man abonnerer på. Derudover er der mange services, der er født digitale, som f.eks. Über, Airbn’b, etc. Med andre ord; services skaber merværdi mange steder.
Servicedesign er designet af kunder/brugeres samlede oplevelse af en service – før, under og efter brugen af servicen. Her er der et vist overlap med UX-design – dog er Servicedesign mere 'holistisk' og er optaget af hele ’servicerejsen’ – også af ikke-digitale elementer og produktets/firmaets omdømme.

Målet for dette kursus er at introducere de studerende til servicedesign og - innovation og gøre dem i stand til selv at designe en service.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Kunne italesætte eksempler på service-forretningsmodeller og andre forretningsperspektiver ved services
  • Kunne afdække og analysere elementer af service økosystemer og deres interaktion med hinanden
  • Kunne visualisere customer journeys og service offerings f.eks. vha af service blueprints eller andre metoder og kommunikere dem effektivt
  • Anvende passende kvalitative researchmetoder til at afdække brugskontekst og identificere problemer og brugerbehov
  • Identificere muligheder for service innovation
  • Kunne designe et velovervejet og velbegrundet servicekoncept
  • Kunne anvende UX og usability i service design
  • Kunne præsentere konceptet på en velargumenteret, klar måde
  • Kunne reflektere nuanceret og egen læring og bidrag et teamsamarbejde
Kursusindhold
Emner i kurset:
- Kvalitativ brugerresearch
- Customer journeys
- Service ecology mapping og analyse
- Touch point analyse og design
- Front-and backstage processing
- Udvikling og fortolkning af service blueprints
- UX, usability
- Brugertests
- Service forretningsmodeller

Teamsamarbejde er centralt, og deltagere skal forvente at skulle mødes med teamet uden for undervisningen.
Litteraturhenvisninger
TBA. Litteratur annonceres kort før semesterstart.
Sidst opdateret
19. november, 2020