22145 Immunologisk bioinformatik

2020/2021

Kursusinformation
Immunological Bioinformatics
Engelsk
5
Kandidat
Kurset udbydes som enkeltfag
Januar
Campus Lyngby
Forelæsninger og øvelser (studerende skal medbringe egen bærbare computer, som kan gå på internettet)
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden, NB! Skriftlig eksamen næstsidste kursusdag
Skriftlig og mundtlig eksamen
2 timers skriftlig eksamen næstsidste dag af kurset og gruppeprojektpresentationer med individuelle spørgsmål på kursets sidste dag. Karakteren er baseret på en samlet vurdering af begge deleksamener.
2 timers skriftlig eksamen
Uden hjælpemidler
7-trins skala , intern bedømmelse
27685 og 36685
22111.27322.22117 , eller tilsvarende. NB! De forudsatte kurser i DTU-kursusbasen er anbefalede. Dette betyder, at de ikke er obligatoriske som sådan, men at de læringsmål, der er dækket af de forudsatte kurser, er forventet viden. Studerende, der ikke har bestået de forudsatte kurser, forventes at tage selvstændigt ansvar for eventuelle manglende læringsmål. Dette betyder, at det ikke er umuligt at følge kurset uden at have bestået de forudsatte kurser, men at en ekstra arbejdsindsats kan være nødvendig. Forventet forudsat viden dækker basal immunologi, basal bioinformatik og basal kendskab til aminosyrer og proteiner. Kontakt den kursusansvarlige med spørgsmål ifht. dette.
Morten Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 204, Tlf. (+45) 4525 2425 , morni@dtu.dk
Paolo Marcatili , Lyngby Campus, Bygning 204 , pamar@dtu.dk
Carolina Barra Quaglia , Lyngby Campus, Bygning 204, Tlf. (+45) 4525 2477 , carolet@dtu.dk
22 Institut for Sundhedsteknologi
http://teaching.healthtech.dtu.dk/..._Bioinformatics
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Teori og anvendelse af beregningsmetoder i kontekst med prædiktion at immunrespons, ydermere:
- Involveringen at TCR og BCR og MHC klasse I/II i induceringen af immunrespons
- De strukturelle og genetiske karakteristika af TCR og BCR og MHC klasse I/II korresponderende epitoper
- Beregningsmetoder for modellering af TCR og BCR og MHC class I/II og deres respektive epitop-interaktioner
- Anvendelse og udfordringer ved ovenstående i sygdomskontekst, altså vaccinologi ifbm. infektiøse sygdomme og kræft

Generelle ingeniørkompetencer inddrages i form af teori i kontekst med konkret anvendelse, samt projektarbejde i grupper, hvor de studerende selv er ansvarlige for at planlægge, designe, implementere og kommunikere et projekt.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Liste de strukturelle karakteristika af MHC klasse I og II molekyler og deres respektive antigen processerings-pathways og ligander
  • Identificere relevante immunologiske databaser på internettet og ekstrahere relevant data
  • Identificere de anvendte germ-line gener i det endelige rearrangement af antistofkodende gener
  • Forklare de strukturelle og funktionelle forskelle mellem MHC klasse I og II molekyler og en antistof/BCR og en TCR
  • Forklare baggrunden for prædiktion af peptid-MHC I/II binding og lineære- og konformationelle B-celle epitoper
  • Forklare hvad en Positionsspecifik Scoringsmatrice er og hvordan en PSSM anvendes til at kontruere et sekvenslogo baseret på en peptidliste
  • Konceptuelt forklare hvordan et kunstigt neuralt netværk konstrueres, trænes og hvordan det genererer prædiktioner
  • Anvende egnede værktøjer for prædiktion af: i. Peptid-MHCI/II binding (T-celle epitoper), ii. Lineære/​konformationelle B-celel epitoper, iii. Interaktion mellem en TCR og pMHC komplekset og IV. T-Celle receptor og antistof struktur
  • Anvende allelefrekvensdatabasen til at identificere vaccine-populationsdækning
  • Anvende web-baserede værktøjer til at analysere TCR- og BCR repertoirer
  • Når præsenteret for en foreslået peptidbaseret vaccine, vurdere og beslutte om den møder kriterier for den korresponderende sygdom og populationsdækning, samt evaluere potentiel effektivitet
  • Ved at bringe viden fra hele kurset i spil og relevante in silico metoder, planlægge og udføre: i. Et peptidvaccine-project og ii. Et proteinmedikament deimmuniseringsprojekt
Kursusindhold
Kurset har til hensigt at introducere de studerende til de nyeste metoder inden for computational immunologi.

Der er et stærkt fokus på at introducere metoderne i kontekst med immunologi, som domænespecifikt vidensområde. Ydermere vil introduktionen til teorien bag metoderne blive efterfulgt af praktiske øvelser, så de studerende bliver i stand til selvstændigt at udføre analyser. Kurset dækker immunologisk bioinformatik og computational vaccinologi med udsigt til infektiøse sygdomme og cancer immunoterapi.

Første halvdel af kurset består af forelæsninger og øvelser. I anden halvdel af kurset, vil de studerende udføre projektarbejde. Opgaverne, samt projekterne løses i grupper.

På dag 8 vil der være et forskningsseminar med prominente forskere inden for cancer immunoterapi
Litteraturhenvisninger
Al relevant litteratur vil være tilgængelig via DTU Inside
Sidst opdateret
01. september, 2020