Overordnede kursusmål
Kurset i Avanceret Interaktionsdesign introducerer til videregående
emner i Interaktionsdesign: Spekulativt design, tangible
interaction design, shape-changing interfaces, ’experiences’ i
forbindelse med interaktive systemer samt ’emotion’ i forbindelse
med Human-Computer Interaction.
Kurset forventes at udbygge de studerendes viden om design, deres
kreative evner, kritiske sans og kompetencer mht. prototyping af
mere komplekse løsninger.
Bemærk, at dette kursus også findes i en 10 ECTS version (62050).
Der er ingen garanti for at begge versioner oprettes. Det afhænger
af antallet af tilmeldte.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Udvikle en interaktiv prototype, der kombinerer flere typer af
interaktion og interfaces - bl.a. Tangible User Interfaces (TUI) -
der er valideret gennem brugerinvolvering/tests
- Skabe en effektiv 'experience', der skaber impact hos
beskueren/brugeren - emotionelt - eller på anden måde
- Skabe et overbevisende kreativt koncept. Kreativiteten bedømmes
på hvorvidt konceptet enten er anderledes, nyt, originalt,
tankevækkende, provokerende/udfordrende - eller måske endda
humoristisk
- Dokumentere og analysere findings fra research, tests og/eller
eksperimenter og anvende resultater i et design på en kohærent og
overbevisende måde
- Anvende og omsætte kursets teori i et konkret
interaktionsdesign
- Vælge og anvende relevant supplerende teori i overensstemmelse
med det valgte tema
- Kunne vælge og anvende relevante metoder til brugerinvolvering
– f.eks. research, tests og/eller eksperimenter - på en
velovervejet måde
- Reflektere nuanceret over egen læring i projektet
- Beskrive og reflektere nuanceret over processen
- Præsentere og diskutere resultaterne af arbejdet på en klar og
velargumenteret måde.
- Perspektivere og diskutere - konceptets anvendelsesmuligheder
og evt. perspektiver i forhold til større diskussioner af f.eks.
etisk eller samfundsmæssig karakter
Kursusindhold
De studerende skal udarbejde et spekulativt koncept og en
interaktiv prototype, der inddrager flere forskellige typer af
interaktion og interfaces og skaber en ’experience’ hos
brugeren/beskueren. Validering af konceptet/prototypen sker ved
forskellige relevante former for brugerinvolvering; research, tests
og/eller eksperimenter.
Konceptet og prototypen forventes at være baseret på et grundigt
researcharbejde, men hele arbejdet med udarbejdelsen og
valideringen kan i sig selv ses som værende et stykke research,
hvor et emne undersøges og udforskes.
Studerende, der vælger kurset skal være forberedt på at blive
udfordret på kreativiteten. Spekulativt design lægger op til en
kreativ udforskning af et spørgsmål eller et emne - og har ikke
nødvendigvis fokus på at skabe en løsning, der kan sælges på et
marked.
Sidst opdateret
14. maj, 2019