01606 Dynamisk Biologisk Modellering

2019/2020

Kursusinformation
Dynamic Biological Modelling
Dansk
5
Bachelor
Juni
Campus Lyngby
I den første del af kurset arbejdes lærerstyret vha forelæsninger og øvelser med fagets metoder og teori. Den sidste del har vægt på projektarbejde med vejledning.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Den sidste kursusdag er eksamen, hvor der dels fremlægges eget projekt, dels gives kritik på andre gruppe projekter.
Eksamen afholdes på den sidste kursusdag, man skal deltage hele dagen
Alle hjælpemidler er tilladt
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
24006
(24004/01604).­(02402/02403) , Kendskab til matematiske modeller for populationsdynamik og sygdomsspredning. Et introducerende kursus i statistik
Minimum 15 Maksimum: 60
Kaare Græsbøll , Lyngby Campus, Bygning 303B, Tlf. (+45) 4525 3353 , kagr@dtu.dk
Lasse Engbo Christiansen , Lyngby Campus, Bygning 303B, Tlf. (+45) 4525 3315 , laec@dtu.dk
01 Institut for Matematik og Computer Science
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Det overordnede kursusmål er at give den studerende praktisk erfaring med at bygge, anvende og evaluere dynamiske biologiske modeller.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Forstå potentialet i matematiske modeller som værktøj til biologisk forskning
  • Formulere relevante forskningsspørgsmål som kan besvares ved matematisk biologi
  • Konstruere en matematisk dynamisk model
  • Diskutere krav til data når en matematisk model skal formuleres
  • Evaluere hvor brugbar en specifik model er til at besvare en specifik hypotese
  • Præsentere og kommentere på resultaterne af en dynamisk biologisk model
  • Bruge softwaren R til at konstruere dynamisk matematiske modeller
  • Forstå og udføre følsomhedsanalyse af model parametre
Kursusindhold
I den første uge af kurset introduceres hvorledes modeller struktureres og programmeres i R, hvordan implementeres data, og hvorledes præsenteres resultaterne. Endvidere formuleres et projekt i grupper, som deltagerne skal arbejde med igennem hele kurset.

I resten af kurset arbejdes der fuld tid på det valgte projekt. Projektet skal omhandle en problemstilling som kan undersøges vha en matematisk dynamisk model. Der skal findes en relevant faglig person som kan understøtte denne del af processen. Modeller skal parameteriseres vha data fra litteraturen eller fra fagperson.

Kurset evalueres ved en afleveret projektrapport, og ved fremlæggelse af denne rapport for peer-grupper. Dvs at en del af eksamen er at give feedback på andre gruppers rapport og præsentation. Deltagelse i dette er et krav for at bestå kurset.

Bemærk at man med fordel kan danne grupper inden kurset og identificere en person med faglig viden der kan leverer biologisk indsigt/data til projektet.
Litteraturhenvisninger
Noter og originale artikler
Sidst opdateret
24. juni, 2019