62908 Teknologi i samspil med mennesker

2018/2019

Informatik (100)
Sundhedsteknologi: 3. semester
Kursusinformation
Technology in interaction with humans
Dansk
10
Diplomingeniør
Efterår
Undervisningen i 13 ugers perioden er mandag og tirsdag på Københavns Professionshøjskole, Sigurdsgade 26 eller Tagensvej 86, 2200 København N.
Undervisningen er mandage og tirsdage på Københavns Professionshøjskole, Sigurdsgade 26, eller Tagensvej 86, 2200 København N.
Klasseundervisning, gruppearbejde, simulationsøvelser, projektarbejde med virksomheder og formidling.
13-uger
Aftales med underviser, Eksamen afholdes på Københavns Professionshøjskole.
Mundtlig eksamen
Mundtlig eksamen sker på baggrund af den skriftlige projektopgave.
5 minutters oplæg fra den studerende, 15 minutters eksamination og 5 minutters votering.
7-trins skala , intern bedømmelse
62483 og SU-MF1-U1
62483
01901624206242262423625236245062452624536245462516 , Dokumenteret viden svarende til uddannelsens 1. og 2. semester undervisning i SV.
Per Stegler Markussen , pema@phmetropol.dk
Henrik Bechmann , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , hebec@dtu.dk
Sickan Olsen , silo@phmetropol.dk
Marianne Knudsen , makn@phmetropol.dk
Birgitte Lindvang Samsøe , bisa@phmetropol.dk

62 DTU Diplom
Kurset gives i 13 ugers perioden på Københavns Professionshøjskole, Sigurdsgade 26, 2200 København N.
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Forståelse af samspillet mellem teknologi og mennesker er grundlæggende for diplomingeniøren i sundhedsteknologi. For at kunne forstå dette samspil vil kurset tage udgangspunkt i mennesket og de komplicerede forhold, der påvirker den enkelte og grupper af menneskers interaktion med teknologi. Kurset tager udgangspunkt i 5 overordnede områder: kommunikation, psykologi, pædagogisk, sociologi og etik.
 
Efter at have gennemført kurset vil den studerende have tilegnet sig tilstrækkelig viden om anvendelse af kommunikation, psykologi, pædagogik, sociologi og etik i forbindelse med sundhedsteknologiske problemstillinger og projektarbejde.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Redegøre for relevante psykologiske faktorer, der påvirker samspillet mellem mennesker og teknologi.
  • Reflektere over psykologiske strategier til at håndtere menneskers adfærd og psykiske processer (følelser, handlinger og reaktioner) i forbindelse med implementering af teknologier.
  • Redegøre for sociologiske strukturer, herunder samfund, geografi, kultur og køn, der påvirker mennesker og implementering af teknologier.
  • Reflektere over muligheder og begrænsninger ved at implementere eller udvikle teknologi i sundhedsprofessioners omgivelser.
  • Reflektere over etiske problemstillinger ved implementering og anvendelse af sundhedsteknologi.
  • Redegøre for og udvælge relevant kommunikations teori i forbindelse med udvikling og implementering af teknologi til forskellige målgrupper.
  • Anvende og udvælge kommunikationsfærdigheder i praksis, herunder interview, mødeledelse samt mundtlig og/eller skriftlig formidling til relevante målgrupper.
  • Redegøre for sundhed og sundhedspædagogiske tiltag i forbindelse med implementering af teknologi til relevante målgrupper, med udgangspunkt i relevante former for læring og læringsstile.
  • Planlægge og gennemføre projektarbejde og projektledelse i forbindelse med implementering af teknologi i samspil med mennesker, herunder kunne redegøre for sundhedsteknologens rolle.
Kursusindhold
Psykologi - er det videnskabelige studie af menneskers adfærd og psykiske processer, herunder menneskets måde og evne at reagere og handle på. Psykiske processer er bl.a. baseret på vilje, følelser og tænkning (kognitiv adfærd).

Sociologi - er studiet af samfund, deres strukturer, organisation og betydning for de individer, der indgår i samfundet. På dette kursus tages der udgangspunkt i de sociologiske strukturer, der påvirker implementering af teknologi.

Etik - drejer sig om, hvad vi bør gøre som enkeltindivider og som samfund. Etik er styrende for en del af vores handlinger. Kurset præsenterer forskellige former for etiske overvejelser som sundhedsteknologen møder i praksis.

Kommunikation - kan defineres som den samlede verbale og nonverbale interaktion mellem individer samt mellem individer i organisationer.

Pædagogik - handler i dette kursus om den videnskabelige tilgang i forbindelse med uddannelse og undervisning af mennesker, herunder konsulentroller og redskaber til at målrette læring til bestemte målgrupper.

Empowerment - Patient- og borgerrettet empowerment. Patientens eller borgerens oplevelse af egen situation og mulighed for at håndtere og agere i egen situation.
Litteraturhenvisninger
Litteratur fremgår af CampusNet for de enkelte lektioner.
Supplerende materiale distribueres i løbet af kurset.
Bemærkninger
Deltagelse i simulationsøvelse og projektarbejde er obligatorisk.
Der forventes aktiv deltagelse i undervisning.
Sidst opdateret
01. juni, 2018