62050 Avanceret Interaktionsdesign

2018/2019

Der findes både en 5 ECTS (62050) og en 10 ECTS (62052) version af dette kursus.
Kursusinformation
Advanced Interaction Design
Engelsk
10
Diplomingeniør
E3A (tirs 8-12)
F3A (tirs 8-12)
Campus Ballerup
klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser
13-uger
E3A, F3A
Mundtlig eksamen og bedømmelse af opgave(r)
1-3 obligatoriske aktiviteter skal ALLE bestås for at den studerende kan deltage i gruppeprojekt og gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige opgaver, mundtlige prøver, præsentationer, eller lignende.
7-trins skala , ekstern censur
62019 , Det anbefales, at deltagere har taget kurset 62019 Interaktionsdesign - eller på anden måde har opnået lignende kompetencer - især mht. brugerinterviews og brugertests. Alle studerende på Proces & Innovation kan tage kurset - også studerende, der ikke har taget kurset i Interaktionsdesign.
Kirsten From , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , kifr@dtu.dk
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk

62 DTU Diplom
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
Kurset i Avanceret Interaktionsdesign introducerer til videregående emner i Interaktionsdesign: Spekulativt design, tangible interaction design, shape-changing interfaces, ’experiences’ i forbindelse med interaktive systemer samt ’emotion’ i forbindelse med Human-Computer Interaction.
Kurset forventes at udbygge de studerendes viden om design, deres kreative evner, kritiske sans og kompetencer mht. prototyping af mere komplekse løsninger.

Eksamen er en posterpræsentation med fremvisning/​demonstration af prototype efterfulgt af individuel mundtlig eksamen.
Bemærk, at dette kursus også findes i en 5 ECTS version (62052)
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Udvikle en interaktiv prototype, der kombinerer flere typer af interaktion og interfaces - bl.a. Tangible User Interfaces (TUI) - der er valideret gennem brugerinvolvering/tests
  • Skabe en effektiv 'experience', der skaber impact hos beskueren/brugeren - emotionelt - eller på anden måde
  • Skabe et overbevisende kreativt koncept. Kreativiteten bedømmes på hvorvidt konceptet enten er anderledes, nyt, originalt, tankevækkende, provokerende/udfordrende - eller måske endda humoristisk
  • Dokumentere og analysere findings fra research, tests og/eller eksperimenter og anvende resultater i et design på en kohærent og overbevisende måde
  • Anvende og omsætte kursets teori i et konkret interaktionsdesign
  • Vælge og anvende relevant supplerende teori i overensstemmelse med det valgte tema
  • Kunne vælge og anvende relevante metoder til brugerinvolvering – f.eks. research, tests og/eller eksperimenter - på en velovervejet måde
  • Reflektere nuanceret over egen læring i projektet
  • Beskrive og reflektere nuanceret over processen
  • Present and discuss results of the work in a clear and well-argued way
  • Perspektivere og diskutere - konceptets anvendelsesmuligheder og evt. perspektiver i forhold til større diskussioner af f.eks. etisk eller samfundsmæssig karakter
Kursusindhold
De studerende skal udarbejde et spekulativt koncept og en interaktiv prototype, der inddrager flere forskellige typer af interaktion og interfaces og skaber en ’experience’ hos brugeren/beskueren. Validering af konceptet/prototypen sker ved forskellige relevante former for brugerinvolvering; research, tests og/eller eksperimenter.
Konceptet og prototypen forventes at være baseret på et grundigt researcharbejde, men hele arbejdet med udarbejdelsen og valideringen kan i sig selv ses som værende et stykke research, hvor et emne undersøges og udforskes.
Studerende, der vælger kurset skal være forberedt på at blive udfordret på kreativiteten. Spekulativt design lægger op til en kreativ udforskning af et spørgsmål eller et emne - og har ikke nødvendigvis fokus på at skabe en løsning, der kan sælges på et marked.
Sidst opdateret
02. januar, 2019