41275 Skibsoperationer

2018/2019

Kursusinformation
Ship operations
Engelsk
5
Kandidat
E2B (tors 8-12)
Campus Lyngby
Forelæsninger og gæsteforelæsning, opgaveregning samt projektarbejde
13-uger
E2B
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Alle hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
41274
4120241271024020240502101/02631 , Minimum forudsætning er 25 ETCS i matematik, 5 ETCS i sandsynlighedregning,10-15 ETCS i styrkelære, 5 ETCS i fluid mekanik. Desuden kendskab til et programmeringssprog, f.eks. MATLAB.Grundlæggende kendskab til maritime konstruktioner
Ulrik Dam Nielsen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 1970 , udn@mek.dtu.dk

41 Institut for Mekanisk Teknologi
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
At give de studerende en forståelse for de ingeniørmæssige og matematiske analyser, som danner basis for monitorerings- og beslutningsstøttesystemer til navigation og operation af skibe på åbent hav. Disse metoder og teknikker er grundlæggende for ingeniører i rederiers tekniske afdelinger, i klassifikationsselskaber og i rådgivende ingeniørfirmaer inden for den maritime industri. Desuden trænes den studerende i avancerede metoder til evaluering af skibsoperationer med tanke på den øgede fokus på energiforbrug inden for skibsfart.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • forklare formålet og principperne bag beslutningsstøttesystemer til navigering og operationel rådgivning
  • udføre/generere simuleringer af skibsrespons som baggrund for statistiske forudsigelser af skibsrespons
  • anvende et computerprogram (programmeret i MatLab) til at estimere bølgeenergispektre
  • anvende Fast Fourier transformation (FFT) på responsmålinger fra et skib for at kunne udsige noget om skibets øjeblikkelige kondition
  • anvende risikobaserede metoder til bestemmelse af statistiske forudsigelser af skibsrespons
  • forklare hvorledes brændstofforbruget for en handelsflåde influeres af forskellige faktorer
  • forklare hvorledes ’human factors’ påvirker skibsoperationer til søs
  • beskrive og anvende ’human factors’discipliner i forbindelse med en designprocess med tanke på beslutningsstøttesystemer
  • beregne udmattelsesgraden i skroget på et skib på basis af målte tidsserier for det bølgeinducerede bøjningsmoment
  • beskrive, opstille og diskutere resultater, som er udledt på basis af analyser af såvel målte som simulerede skibsrespons
Kursusindhold
Begrebet ’skibsoperationer’ dækker generalt et stort område af discipliner inden for shipping og skibsbygning (herunder maritime ingeniørvidenskaber). I kurset henfører begrebet udelukkende til forhold, som omhandler navigering og operation af et skib på åbent hav, hvor den styrende faktor relaterer til bølgebelastningen på skibet og betydningen heraf (bevægelser, kræfter og brændstofforbrug). Fokus rettes i særlig grad mod monitoreringssystemer, som ideelt set formidler beslutningsstøtte til kaptajnen i forhold til skibets kurs og fart relativt til bølgesystemet, som skibet befinder sig i. Udviklingen (og den praktiske anvendelse) af beslutningsstøttesystemer berører blandt andet følgende emner: sødygtighed, dataanalyse, inflydelse fra ’human factors’, brændstofforbrug og ydelse, fuldskalamålinger og simuleringer. Indholdet i kurset koncentreres om stokastiske bølgesystemer (lineære havbølger, stationære processer, bølgeenergispektrum, estimering af bølgesystemer), målte og beregnede skibsrespons (FFT, frekvens-overføringsfunktioner, usikkerhedsmodellering, udkrydsningsrate), performance/​brændstofforbrug samt betydning af human factors for beslutningstagning.
Bemærkninger
Kurset gennemføres til dels som projektarbejde. Videnskabelige artikler inddrages i undervisningen.

I kurset indgår (ofte) en studietur til en relevant virksomhed, eksempelvis et af klasseselskaberne. Studieturen gennemføres typisk i samarbejde med de andre maritime kandidatkurser.
Sidst opdateret
01. maj, 2018