Overordnede kursusmål
At give de studerende en forståelse for de ingeniørmæssige og
matematiske analyser, som danner basis for monitorerings- og
beslutningsstøttesystemer til navigation og operation af skibe på
åbent hav. Disse metoder og teknikker er grundlæggende for
ingeniører i rederiers tekniske afdelinger, i
klassifikationsselskaber og i rådgivende ingeniørfirmaer inden for
den maritime industri. Desuden trænes den studerende i avancerede
metoder til evaluering af skibsoperationer med tanke på den øgede
fokus på energiforbrug inden for skibsfart.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- forklare formålet og principperne bag beslutningsstøttesystemer
til navigering og operationel rådgivning
- udføre/generere simuleringer af skibsrespons som baggrund for
statistiske forudsigelser af skibsrespons
- anvende et computerprogram (programmeret i MatLab) til at
estimere bølgeenergispektre
- anvende Fast Fourier transformation (FFT) på responsmålinger
fra et skib for at kunne udsige noget om skibets øjeblikkelige
kondition
- anvende risikobaserede metoder til bestemmelse af statistiske
forudsigelser af skibsrespons
- forklare hvorledes brændstofforbruget for en handelsflåde
influeres af forskellige faktorer
- forklare hvorledes ’human factors’ påvirker skibsoperationer
til søs
- beskrive og anvende ’human factors’discipliner i forbindelse
med en designprocess med tanke på beslutningsstøttesystemer
- beregne udmattelsesgraden i skroget på et skib på basis af
målte tidsserier for det bølgeinducerede bøjningsmoment
- beskrive, opstille og diskutere resultater, som er udledt på
basis af analyser af såvel målte som simulerede
skibsrespons
Kursusindhold
Begrebet ’skibsoperationer’ dækker generalt et stort område af
discipliner inden for shipping og skibsbygning (herunder maritime
ingeniørvidenskaber). I kurset henfører begrebet udelukkende til
forhold, som omhandler navigering og operation af et skib på åbent
hav, hvor den styrende faktor relaterer til bølgebelastningen på
skibet og betydningen heraf (bevægelser, kræfter og
brændstofforbrug). Fokus rettes i særlig grad mod
monitoreringssystemer, som ideelt set formidler beslutningsstøtte
til kaptajnen i forhold til skibets kurs og fart relativt til
bølgesystemet, som skibet befinder sig i. Udviklingen (og den
praktiske anvendelse) af beslutningsstøttesystemer berører blandt
andet følgende emner: sødygtighed, dataanalyse, inflydelse fra
’human factors’, brændstofforbrug og ydelse, fuldskalamålinger og
simuleringer. Indholdet i kurset koncentreres om stokastiske
bølgesystemer (lineære havbølger, stationære processer,
bølgeenergispektrum, estimering af bølgesystemer), målte og
beregnede skibsrespons (FFT, frekvens-overføringsfunktioner,
usikkerhedsmodellering, udkrydsningsrate),
performance/brændstofforbrug samt betydning af human factors for
beslutningstagning.
Bemærkninger
Kurset gennemføres til dels som projektarbejde. Videnskabelige
artikler inddrages i undervisningen.
I kurset indgår (ofte) en studietur til en relevant virksomhed,
eksempelvis et af klasseselskaberne. Studieturen gennemføres typisk
i samarbejde med de andre maritime kandidatkurser.
Sidst opdateret
01. maj, 2018