41020 Produktanalyse og redesign

2018/2019

Kun for bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
Product analysis and redesign
Dansk
15
Bachelor
F2A (man 13-17) og F3A (tirs 8-12) og F4A (tirs 13-17)
Juni eller
F2B (tors 8-12) eller
F1B (tors 13-17)
F2A (mandag eftermiddag) bruges til teoriundervining. F3A+F4A (tirsdag) samt Juni bruges til projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.
I de første 6 uger af kurset er der værkstedsøvelser enten torsdag formiddag (F2B) eller torsdag eftermiddag (F1B). Eksamen ligger sidst i juni perioden.
Campus Lyngby
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, øvelser og seminar(er).
13-uger + 3-uger
F2A, F2B
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Mundtlig fremlæggelse og bedømmelse af rapport(er) og poster(e). Skriftligt arbejde og en konstruktiv løsning vægtes ligeligt.
Uden hjælpemidler :

Aftales med lærererne. Normalt benyttes poster præsentation.

7-trins skala , ekstern censur
42020
42301.423034170341713.4290141781.1100041000.41630.42020
Der er pointspærring til andre kurser der giver introduktion til fremstillingsprocesser samt introduktion til redesign-projektarbejde og problemløsning.
42010/41010 , 42010/41010 Brugerorienteret design skal være gennemført. Deltagelse i 41020 forudsætter samtidig deltagelse i 42021 Teknologianalyse, fordi begreber og metoder fra dette kursus er væsentlige i projektarbejdet.
Torben Anker Lenau , Lyngby Campus, Bygning 404, Tlf. (+45) 4525 4811 , lenau@mek.dtu.dk
Balder Onarheim

41 Institut for Mekanisk Teknologi
42 Institut for Systemer, Produktion og Ledelse
http://polynet.dk/redesign
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til at gennemføre en bredspektret, flerdimensional analyse af et produkt og på basis heraf gennemføre et redesign på en sådan måde, at der med rimelig sikkerhed nås frem til et fornuftigt resultat inden for begrænset tid. Give grundlæggende forståelse for maskiners og produkters udformning, funktionalitet, egenskaber, opbygning og fremstilling, samt den socio-tekniske kontekst, som produkterne er en del af (brugere, brug, dagligliv, producent, konkurrenceforhold etc.). Træne evnen til at iagttage, analysere, opsøge viden om, ræsonnere, beskrive og kommunikere disse forhold. Give elementært indblik i problemløsning i form af redesign og træne færdigheder heri. Skabe et elementært indblik i produktionsteknologi og medtage hensyn til fremstilling ved produktudformning. Formidle et grundlag for refleksiv adfærd i prorjektarbejde både for egen medvirken og udbyttet af teamarbejde.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • beskrive et produkts struktur, virkemåde og udformning (virkemådeanalyse).
  • beskrive et produkts fremstilling og montage (fremstillingsanalyse).
  • identificere den socio-tekniske kontekst, som produktet indgår i, og klarlægge meningstilordning og brugsværdi ved interviews med og observation af aktører (brugsprocesanalyse).
  • tolke resultater af virkemåde-, fremstillings- og brugsprocesanalyser over i en række forbedringsaspekter, og på basis heraf formulere krav og kriterier for en specifik redesignopgave.
  • skabe flere løsningsforslag til en specifik ny udformning ved kombination af systematiske og kreative teknikker.
  • udvælge og detaljere løsningsforslag under hensyntagen til funktionalitet, fremstilling samt brug.
  • gennemføre en teknisk vurdering af løsningsforslags godhed i forhold til opstillede krav og kriterier.
  • sandsynliggøre løsningsforslags brugsværdi ud fra overvejelser over forskydninger i den socio-tekniske kontekst.
  • udarbejde arbejdsblade til at fastholde observationer, overvejelser, løsningsforslag, eksperimenter og beslutninger i analyse- og syntesearbejde.
  • læse og diskutere andres arbejdsblade som middel til deling af indsamlet viden i analysearbejde og skabte afklaringer i syntesearbejde.
  • udforme et redesign af et produkt på baggrund af en analyse af produktets design, fremstilling, brug og rolle, opstilling af en målsætning samt skabelse af løsningsforslag.
  • reflektere over redesignaktivitetens godhed og eget bidrag hertil.
Kursusindhold
Kurset består af en projektdel og 2 teoridele, nemlig produktfremstilling og kreativ problemløsning (hver på 2,5 point ud af kursets 15 point).
Projektet tager udgangspunkt i et eksisterende produkt, dvs. et artefakt i dets kontekst. Artefakt såvel som kontekst adskilles/dissekeres og analyseres med henblik på at afdække de problemopfattelser, visioner og designintentioner, der synes at være indlagt i produktet, og at afdække relevante produktegenskaber. Ud fra analyseresultatet identificeres et eller flere aspekter, f.eks. betjening eller sikkerhed, der har et potentiale for forbedring. Herefter redesignes produktet ud fra en ’hvad nu hvis’-tilgang.
I projektarbejdet er følgende forståelseselementer vigtige: Behovstilfredsstillelsen, produktets beskaffenhed og produktets materialisering.
I teoridelen vedr. produktfremstilling gives i øvrigt en generel overordnet indføring i forskellige fremstillingsforløb og deltagerne arbejder selv med fremstillingsanalyse for udvalgte produkter. Kurset dækker bearbejdnings- og pladeprocesser, net-shapeprocesser, samleprocesser, overfladeprocesser, mikroproduktion samt plastprocesser.
I kursets teoridel vedr. kreativ problemløsning sammensættes kurset af en række temaer, der hver for sig indeholder praktiske metoder, introduktion til praksis og redegørelser for det erkendelsesmæssige grundlag. Temaerne omfatter målspecificering, kreativ og systematisk løsningsopsøgning, vurdering og valg samt projektplanlægning.
Kursets teoridele gennemføres som forelæsninger med indlagte metodeøvelser og værkstedøvelser. Kursets teoridele vurderes gennem evaluering af projektdelens afleveringer.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Fagintegreret med 42021.
Sidst opdateret
23. maj, 2018