Overordnede kursusmål
At sætte de studerende i stand til at gennemføre en bredspektret,
flerdimensional analyse af et produkt og på basis heraf gennemføre
et redesign på en sådan måde, at der med rimelig sikkerhed nås frem
til et fornuftigt resultat inden for begrænset tid. Give
grundlæggende forståelse for maskiners og produkters udformning,
funktionalitet, egenskaber, opbygning og fremstilling, samt den
socio-tekniske kontekst, som produkterne er en del af (brugere,
brug, dagligliv, producent, konkurrenceforhold etc.). Træne evnen
til at iagttage, analysere, opsøge viden om, ræsonnere, beskrive og
kommunikere disse forhold. Give elementært indblik i problemløsning
i form af redesign og træne færdigheder heri. Skabe et elementært
indblik i produktionsteknologi og medtage hensyn til fremstilling
ved produktudformning. Formidle et grundlag for refleksiv adfærd i
prorjektarbejde både for egen medvirken og udbyttet af teamarbejde.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- beskrive et produkts struktur, virkemåde og udformning
(virkemådeanalyse).
- beskrive et produkts fremstilling og montage
(fremstillingsanalyse).
- identificere den socio-tekniske kontekst, som produktet indgår
i, og klarlægge meningstilordning og brugsværdi ved interviews med
og observation af aktører (brugsprocesanalyse).
- tolke resultater af virkemåde-, fremstillings- og
brugsprocesanalyser over i en række forbedringsaspekter, og på
basis heraf formulere krav og kriterier for en specifik
redesignopgave.
- skabe flere løsningsforslag til en specifik ny udformning ved
kombination af systematiske og kreative teknikker.
- udvælge og detaljere løsningsforslag under hensyntagen til
funktionalitet, fremstilling samt brug.
- gennemføre en teknisk vurdering af løsningsforslags godhed i
forhold til opstillede krav og kriterier.
- sandsynliggøre løsningsforslags brugsværdi ud fra overvejelser
over forskydninger i den socio-tekniske kontekst.
- udarbejde arbejdsblade til at fastholde observationer,
overvejelser, løsningsforslag, eksperimenter og beslutninger i
analyse- og syntesearbejde.
- læse og diskutere andres arbejdsblade som middel til deling af
indsamlet viden i analysearbejde og skabte afklaringer i
syntesearbejde.
- udforme et redesign af et produkt på baggrund af en analyse af
produktets design, fremstilling, brug og rolle, opstilling af en
målsætning samt skabelse af løsningsforslag.
- reflektere over redesignaktivitetens godhed og eget bidrag
hertil.
Kursusindhold
Kurset består af en projektdel og 2 teoridele, nemlig
produktfremstilling og kreativ problemløsning (hver på 2,5 point ud
af kursets 15 point).
Projektet tager udgangspunkt i et eksisterende produkt, dvs. et
artefakt i dets kontekst. Artefakt såvel som kontekst
adskilles/dissekeres og analyseres med henblik på at afdække de
problemopfattelser, visioner og designintentioner, der synes at
være indlagt i produktet, og at afdække relevante
produktegenskaber. Ud fra analyseresultatet identificeres et eller
flere aspekter, f.eks. betjening eller sikkerhed, der har et
potentiale for forbedring. Herefter redesignes produktet ud fra en
’hvad nu hvis’-tilgang.
I projektarbejdet er følgende forståelseselementer vigtige:
Behovstilfredsstillelsen, produktets beskaffenhed og produktets
materialisering.
I teoridelen vedr. produktfremstilling gives i øvrigt en generel
overordnet indføring i forskellige fremstillingsforløb og
deltagerne arbejder selv med fremstillingsanalyse for udvalgte
produkter. Kurset dækker bearbejdnings- og pladeprocesser,
net-shapeprocesser, samleprocesser, overfladeprocesser,
mikroproduktion samt plastprocesser.
I kursets teoridel vedr. kreativ problemløsning sammensættes kurset
af en række temaer, der hver for sig indeholder praktiske metoder,
introduktion til praksis og redegørelser for det erkendelsesmæssige
grundlag. Temaerne omfatter målspecificering, kreativ og
systematisk løsningsopsøgning, vurdering og valg samt
projektplanlægning.
Kursets teoridele gennemføres som forelæsninger med indlagte
metodeøvelser og værkstedøvelser. Kursets teoridele vurderes gennem
evaluering af projektdelens afleveringer.
Bemærkninger
Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i
design & innovation. Fagintegreret med 42021.
Sidst opdateret
23. maj, 2018