Overordnede kursusmål
Den studerende får en forståelse af de roller teknologien spiller
for udviklingen af samfund, viden, økonomi og kultur fra oldtiden
til i dag – og hvilke roller samfund, økonomi, viden og kultur
spiller for udviklingen af teknologi. Gennem arbejdet med historien
får den studerende en større historisk bevidsthed, kritisk
forståelse af kildematerialer samt viden om grundlæggende
teknologihistoriske tilgange.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Identificere centrale perioder i teknologihistorien og de
fundamentale karakteristika i disse perioder
- Eksemplificere elementer af de komplekse vekselvirknkninger
mellem teknologi, kultur, økonomi, viden og samfund gennem
tiden
- Anvende historiske metoder og identificere hvilken
teknologihistorisk skole en metode tilhører
- Hurtigt overskue store tekstmængder og identificere de centrale
argumenter i bøger og artikler om teknologihistorie
- Identificere stærke og svage punkter i argumenter i
præsentation af historie
- Formulere sammenhængen mellem fakta og fortolkning i en
historisk tekst
- Anvende kilder, kildekritik og akademiske
referenceteknikker
- Præsentere ovenstående i skriftlig og mundtlig fremstilling,
struktureret og med gode argumenter
Kursusindhold
Du får en oversigt over teknologihistorien fra oldtiden til i dag
gennem forelæsninger, artikler, film, historiske artefakter,
studenterøvelser og -præsentationer samt ekskursioner til
udstillinger og historiske steder.
Dette suppleres med dybere analyse af generelle temaer som
forholdet mellem teknologi og naturvidenskab, hjemmets teknologi,
krig og teknologi, medicin og kroppen, foruden mere specifikke
temaer som f. eks. vedvarende energi og kemisk industri.
Emnekredsen spænder vidt fra kraftkilder over arbejde og industri,
ressourcernes betydning for teknologien, teknologi- og
vidensoverførsel, systemdannelse og tekniske innovationsprocesser.
Litteraturhenvisninger
Thomas J. Misa, Leonardo to the Internet: Technology and Culture
from the Reanaissance to the Present. Xxii + 324 pp., illus,
tables. Baltimore: Johns Hopkins Press, 2011, ISBN-13:
978-0801878091.
Bemærkninger
I dette kursus arbejder den studerende med komplicerede argumenter,
lange tekster og avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger.
Det anbefales kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller
(2) der er gode til dansk som samtidigt kan læse og forstå
skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.
Sidst opdateret
04. maj, 2017