Overordnede kursusmål
Forståelsen af samspillet mellem teknologi og mennesker er
grundlæggende for sundhedsteknologen. For at kunne forstå dette
samspil vil kurset tage udgangspunkt i mennesket og de komplicerede
forhold, der påvirker den enkelte og grupper af menneskers
interaktion med teknologi.
Kurset tager udgangspunkt i 5 områder: psykologi, sociologi, etik,
pædagogik og kommunikation.
Efter at have gennemført kurset vil den studerende være i stand til
at:
Redegøre for samspillet mellem teknologi og mennesker, herunder
hvilken betydning dette har for udvikling og implementering af
sundhedsteknologi i konkrete situationer.
Redegøre for og anvende relevant teori inden for psykologi,
sociologi, etik, pædagogik og kommunikation i forbindelse med
konsulentarbejde, opgaveskrivning og formidling til klienter
(mennesker eller organisationer).
Redegøre for og anvende konkrete metoder til indsamling af
kvalitative data, herunder interview og observationer af relevante
målgrupper.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Redegøre for relevante psykologiske faktorer, der påvirker
samspillet mellem mennesker og teknologi.
- Reflektere over psykologiske strategier til at håndtere
menneskers adfærd og psykiske processer (følelser, handlinger og
reaktioner) i forbindelse med implementering af teknologier.
- Redegøre for sociologiske strukturer, herunder samfund,
geografi, kultur og køn, der påvirker mennesker og implementering
af teknologier.
- Reflektere over muligheder og begrænsninger ved at implementere
eller udvikle teknologi i sundhedsprofessioners omgivelser.
- Reflektere over etiske problemstillinger ved implementering og
anvendelse af sundhedsteknologi.
- Redegøre for og udvælge relevant kommunikations teori i
forbindelse med udvikling og implementering af teknologi til
forskellige målgrupper
- Anvende og udvælge kommunikationsfærdigheder i praksis,
herunder interview, mødeledelse samt mundtlig og/eller skriftlig
formidling til relevante målgrupper.
- Redegøre for sundhed og sundhedspædagogiske tiltag i
forbindelse med implementering af teknologi til relevante
målgrupper, med udgangspunkt i relevante former for læring og
læringsstile.
- Planlægge og gennemføre projektarbejde og projektledelse i
forbindelse med implementering af teknologi i samspil med
mennesker, herunder kunne redegøre for sundhedsteknologens
rolle.
Kursusindhold
Psykologi - er det videnskabelige studie af menneskers adfærd og
psykiske processer, herunder menneskets måde og evne at reagere og
handle på. Psykiske processer er bl.a. baseret på vilje, følelser
og tænkning (kognitiv adfærd).
Sociologi - er studiet af samfund, deres strukturer, organisation
og betydning for de individer, der indgår i samfundet. På dette
kursus tages der udgangspunkt i de sociologiske strukturer, der
påvirker implementering af teknologi.
Etik - drejer sig om, hvad vi bør gøre som enkeltindivider og som
samfund. Etik er styrende for en del af vores handlinger. Kurset
præsenterer forskellige former for etiske overvejelser som
sundhedsteknologen møder i praksis.
Kommunikation - kan defineres som den samlede verbale og nonverbale
interaktion mellem individer samt mellem individer i
organisationer.
Pædagogik - handler i dette kursus om den videnskabelige tilgang i
forbindelse med uddannelse og undervisning af mennesker, herunder
konsulentroller og redskaber til at målrette læring til bestemte
målgrupper.
Litteraturhenvisninger
Litteratur fremgår af CampusNet for de enkelte lektioner.
Supplerende materiale distribueres i løbet af kurset.
Bemærkninger
Deltagelse i simulationsøvelse og projektarbejde er obligatorisk.
Der forventes aktiv deltagelse i undervisning.
Sidst opdateret
17. august, 2016