41010 Brugerorienteret design

2016/2017

Forbeholdt bachelorstuderende fra Design & Innovation
Kursusinformation
User-oriented design
Dansk
10
Bachelor
E2A (man 13-17) og E2B (tors 8-12) og Januar
Den afsatte tidsramme står til rådighed for projektarbejdet, som nærmere tilrettelægges i grupper og efter aftale med vejleder.
Campus Lyngby
Projektarbejde i grupper, forelæsninger, øvelser, fremlæggelser og seminarer.
13-uger + 3-uger
Aftales med underviser, Projektfremlæggelsen ligger i sidste uge af januar-perioden. Ingen eksamen i den ordinære eksamensperiode.
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Bedømmelse af opgaver
Uden hjælpemidler
7-trins skala , ekstern censur
42010
42010
Per Boelskifte , Lyngby Campus, Bygning 426, Tlf. (+45) 4525 6254 , pboe@mek.dtu.dk
John Paulin Hansen , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4852 , jpha@dtu.dk

41 Institut for Mekanisk Teknologi
42 DTU Management Engineering
I studieplanlæggeren
Kontakt underviseren for information om hvorvidt dette kursus giver den studerende mulighed for at lave eller forberede et projekt som kan deltage i DTUs studenterkonference om bæredygtighed, klimateknologi og miljø (GRØN DYST). Se mere på http://www.groendyst.dtu.dk
Overordnede kursusmål
- at lære de studerende at identificere og udvikle en løsning i kontakt med en gruppe af potentielle brugere.
- at skabe motivation og selverkendelse vedrørende udfordringer og egne evner for studiet.
- at introducere studiets egenart, studieteknik og palet af temaer.
-at give de studerende positive oplevelser gennem skabende aktivitet og herigennem etablere gode sociale rammer for indlæring.
- at skabe færdigheder i en analytisk, registrerende og værdibåret iagttagelse af socio-tekniske forhold.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • indsamle og anlysere data i forbindelse med feltstudier
  • identificere og formulere problemer og behov i målgrupper
  • generere og kombinere en række løsninger baseret på erkendte behov
  • beskrive og diskutere funktionalitet og visuelle kvaliteter i forbindelse med løsninger
  • forstå den grundlæggende sammenhæng mellem form, materialer og fremstillingsprocesser
  • udvælge og modificere løsninger til et endeligt design ud fra en målsætning
  • udvælge og anvende grundlæggende visuelle kommunikationsteknikker i forbindelse med projektarbejde
  • konstruere enkle mock-ups og skalamodeller af udvalgte løsninger
  • anvende grundlæggende studieteknikker
  • organisere samarbejdet i en heterogen projektgruppe
  • evaluere og give konstruktiv kritik på egne og andres arbejder
  • illustrere og præsentere resultater af projektarbejde for interessenter
Kursusindhold
Kurset introducerer studiet og grundlæggende studieteknikker. Der introduceres ingeniørarbejde og historik relateret til Design & Inovation. Basalt teoretisk-metodisk grundlag baseret på videnskabs- og teknologistudier introduceres. Grundlæggende materialeteknologi og basale fremstillingsprocesser introduceres. Der er også introduktion til arbejdet i et modelværksted.
Kurset har et gennemgående projekttema. De studerende danner arbejdsgrupper og henter behovsindsigt i eksisterende miljøer, indentificerer og formulerer problemer, der skal løses, og udvikler en række ideeer og løsningsforslag, som præsenteres i mock-up og posterform. Til sidst i forløbet bygges en fysisk skalamodel af et endeligt udvalgt løsningsforslag. Modellen og en poster præsenteres for udvalgte interessenter. Projektforløbet er opdelt i faser. Der lægges milepæle i mellem faserne. De studerende præsenterer her deres delresultater. Det videre projektarbejde aftales i forbindelse med milepælene.
Bemærkninger
Projektet er en integreret del af 1. semester i civilbachelorstudiet Design & Innovation

Kurset undervises på dansk.
Sidst opdateret
31. oktober, 2016