Øge forståelsen af hvordan produkter og teknologier formes i samspil med samfund og brugere, og hvordan hverdagslivet ændres i samspil med teknologiske forandringer. Øge evnen til at analysere brugergrupper og den sociale og kulturelle kontekst for brugen af en teknologi i forbindelse med produktudvikling eller planlægningsopgaver.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
analysere hvordan teknologiske forandringer i hverdagslivet (på mikroplan) hænger sammen med bredere samfundsmæssige forandringer (på makroplan)
anskue aktuelle socio-tekniske forandringer i lyset af et længere historisk udviklingsperspektiv
analysere et produkts placering i en social kontekst, herunder inddrage aspekter knyttet til kultur, normer, sociale grupper, køn og aldersgrupper
anlægge et praksisteoretisk perspektiv i en empirisk analyse af teknologianvendelse i hverdagen
vurdere mulighederne for og nytten af at inddrage brugere i innovationsprocesser for hverdagsprodukter
vurdere forskellige teknikker til at repræsentere brugere såvel som forskellige metoder til at inddrage brugere
gennemføre og analysere kvalitative interview, herunder gennemføre kodning af materialet
anvende systematisk observation, netnografiske metoder, studier af reklamer o.lign. som led i empiriske studier af teknologi i hverdagen
skrive om produkter og forbrug i hverdagen i et klart og forståeligt sprog
udkrystallisere de centrale pointer i en videnskabelig tekst om teknologi i hverdagen samt give en mundtlig fremstilling af pointerne på en forståelig og pædagogisk måde
Kursusindhold:
Kurset belyser konkrete eksempler på teknologier, vi anvender i vores hverdag i industrialiserede lande. Eksemplerne spænder fra infrastruktur og boliger til underholdnings-, kommunikations- og husholdningsteknologier. Der trækkes linjer tilbage i historien, og det diskuteres hvilke perspektiver der tegner sig fremover på forskellige områder. Samspillet teknologi-hverdagsliv belyses ud fra forskellige perspektiver: livskvalitet for den enkelte, sociale fællesskaber, forholdet mellem kønnene, miljømæssige konsekvenser osv. Der trækkes på samfundsfaglige teorier om teknologi, forbrug og hverdagsliv, og der lægges vægt på, at teknologier ikke kun forstås ud fra funktionelle overvejelser, men også ud fra sociale, kulturelle og symbolske perspektiver. Endvidere belyses, hvordan teknologier flettes sammen med dagligdagens rutiner, og hvordan normalitet konstrueres og forandres over tid. Kurset introducerer en række forskellige metoder til at studere brugen af teknologi i hverdagen.