2007/2008

42021 Teknologianalyse

Engelsk titel: 


Technology Analysis

Sprog:


Point (ECTS )

  5

Kursustype:   

 
Civil- Grundlæggende kursus


Skemaplacering:

F4B

 

Undervisningsform:

Forelæsninger og gruppeøvelser

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

,
                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  60
 

Overordnede kursusmål:

Kursets mål er at give indsigt og praktiske kompetencer i teknologianalytisk teori og metode, med det formål, at belyse de gensidige formningsprocesser mellem design- og brug. Kurset introducerer og anvender en række supplerende analysetilgang til produkters design og brug, ved udbyggede teorier og værktøjer fra teknologisociologi og kulturstudier i forhold til forudsætningsfaget 42011. De nye analysetilgange skal være med til at karakterisere, problematisere (udforske) og analysere produkter som heterogene artefakter, dvs. som hybrider med indbyrdes afhængige sociale og tekniske dimensioner.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Anvende aktør-netværks teorien (ANT) og relevante metoder til at analysere teknologier og produkter.
  • Karakterisere produkter og deres egenskaber som heterogent sammensatte, hybride konstruktioner.
  • Identificere og udfolde et produkts materielle dimensioner, i konkrete kontekster, og med aktørprocesser, som er bestemmende for dets frembringelse og brug.
  • Foretage eget empirisk researcharbejde indenfor en for design- og brugs- relevant problemstilling.
  • Identificere de visioner, som har været bestemmende for produkters udformning og anvendelse.
  • Identificere de processer, som har været bestemmende for produktets brug og betydning.
  • Udfolde artefakter gennem en bred produkt- og teknologiforståelse, herunder gennem deres livsløb.
  • Anvende den tilegnede viden om analyse og designprocesser som grundlag for et synteseorienteret, kreativt designtilgang.


Kursusindhold:

Kurset omfatter en introduktion til aktør-netværksteori (ANT) med vægt på samordning af behov, funktionalitet og betydning. Der sættes fokus på den teknologiske formningsproces: herunder samspillet mellem designvisioner, arbejdet i laboratorier, produktudformning, markedsdannelse og ibrugtagning. Kurset inddrager eksemplariske studier af brugerkonfiguration, den kulturelle og historiske kontekst produkter indgår i og er en del af, samt de aktørverdener, som designere og brugere opererer med og er med til at konstituere produkters tilblivelse og eksistens.
Følgende emner indgår i kursets behandling:

• Translationsprocesser, herunder modstillinger, simplificeringer og punctualisering af netværks elementer.
• Forskydning i netværk, herunder netværksdifferentiering i tid, rum og socialkontekst.
• Produkters script gennem design-inscriptioner og de-scriptioner i brug.
• Grænseobjekter som bindeled og separator for videns- og praksisfelter på tværs af netværk.
• Konfigurering af brugere.
• Brugskontekst og brugsprocesser.
• Produkters placering i tid, rum og social hverdag.
• Domesticerings- og produktlivs-perspektiver.
• Markedet og institutioner som heterogent sammensatte co-konstruktioner.


Bemærkninger:

Kurset er en integreret del af 2. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.


Kursusansvarlig:

Yutaka Yoshinaka, 424, 210, (+45) 4525 6065, yosh@man.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Planlægning, Innovation og Ledelse

Deltagende institut:

41 Institut for Mekanisk Teknologi

Nøgleord:

Aktør-netværk, produktkontekst,, script, brugerkonfiguration, marked
Sidst opdateret: 23. januar, 2008