Det er kursets overordnede mål at give de studerende en begrebsmæssig ramme til at reflektere over muligheder og barrierer for at iscenesætte skabelse eller ændring af arbejdsprocesser og arbejdspladser. Dette skal sætte dem i stand til at reflektere over forløbet af den designproces, de gennemfører i kursus 42040.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Redegøre for SOFT-modellen og anvende den i en analyse af en designproces.
Redegøre for forskellen mellem en teknisk-rationel model og en arbejdspladsiscenesættelses-model.
Analysere et designforløb ved hjælp af metaforen designspil.
Anvende begrebet "reframing" i en analyse af et designforløb.
Reflektere over rollen som arbejdsplads-iscenesætter.
Tilrettelægge designspil i forhold til brugere på en arbejdsplads.
Redegøre for arbejdsmiljøbegrebet.
Gennemføre en basal vurdering af arbejdsmiljø på en virksomhed
Kursusindhold:
Arbejdsplads-iscenesættelse med brugerinvolvering. SOFT-modellen (Space, Organization, Technology, Finance). Metaforen designspil. Arbejdspladsiscenesætter-rollen. Designspil. Begrebet "reframing" i et designforløb. Eksempler på og analyser af designforløb med arbejdspladsiscenesættere. Arbejdsmiljøbegrebet og arbejdsmiljøanalyse
Kursets tilrettelæggelse er tæt koordineret med kursus 42040.
Bemærkninger:
Kurset er en integreret del af 4. semester på bacheloruddannelsen i design & innovation. Studerende optaget her har fortrinsret til kurset.