Projektarbejde og forelæsninger. Projektarbejdet i kurset baseres på CDIO-arbejdsformen. Dvs. at projektarbejdet baseres på en meget åben problemstilling og det er de studerende selv der planlægger og initierer alle aktiviteter. Underviserne fungerer som faglige konsulenter og undervisere fra alle MEK’s faglige sektioner kan inddrages som konsulenter.
Kursets varighed:
13-uger + 13-uger
Evalueringsform:
Hjælpemidler:
Bedømmelsesform:
Faglige forudsætninger:
,
Deltagerbegrænsning:
Maksimum: 25
Overordnede kursusmål:
At introducere større praktiske konstruktionsopgaver for de studerende. At give dem lejlighed til i praksis at bruge stof, de har lært i teorien. At give de studerende mulighed for at bidrage til opbygning af et brændstoføkonomisk køretøj. Det er meningen, at køretøjet afslutningsvis skal stille op til deltagelse i et internationalt bil-race (f.eks. "Shell Eco-Marathon"), hvor formålet er at køre så langt som muligt på hvad der svarer til 1 liter benzin.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Arbejde kreativt med problemløsning
Designe en praktisk løsning på baggrund af en teoretisk idé
Foretage en energianalyse af et køretøj
Foretage en analyse af eksisterende viden om et konkret emne
Anvende ingeniørmæssige målemetoder til hjælp ved løsning af et problem
Opstille en arbejdsplan for den praktiske udførelse af en ingeniøropgave
Arbejde ansvarligt i et "team"
Skrive en teknisk rapport
Kursusindhold:
MEK studerende har gennem de senere år afprøvet forskellige drivmiddelkoncepter i køretøjer. I den forbindelse er forskellige køretøjer blevet bygget. Idéen med køretøjerne har været, at bygge et køretøj, der er så brændstoføkonomisk som muligt. De studerende på kurset skal revidere drivmiddelkonceptet på eet af de eksisterende køretøjer, evt. bygge et nyt på baggrund af et nyt koncept. Efter udvælgelsen af konceptet skal de studerende i grupper bidrage med løsninger på hvert deres enkeltområde (brændstofsystem, el.-system, motor, transmission, karosseri (design og konstruktion) og projektstyring. Det er vigtigt, at de enkelte elementer integreres således, at det samlede system bliver optimalt. Kurset vil blive indledt med introducerende forelæsninger indenfor væsentlige fagområder, som de studerende kan vælge at arbejde med. Disse kan f.eks. være: Køretøjsteknik, Energiteknik, Forbrændingsmotorer, Brændselsceller, Elmotorer/elsystemer, Aerodynamik, Skalkonstruktion, Projektstyring.
Bemærkninger:
Kurset starter i efterårssemesteret og strækker sig over både efterårs- og forårssemesteret.