2007/2008

02566 Rendering

Engelsk titel: 


Rendering

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F4

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, databarøvelser, projekter (med præsentation)

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,
                                          

Overordnede kursusmål:

Anvende computer grafik til at simulere lys-materiale interaktion med såvel nøjagtige metoder som med hurtige realtidsløsninger og derved bl.a. illustrere, hvorledes materialer fremstår i mere komplicerede hverdagsscener. Realtidsløsningerne anvendes bl.a. i spil og vr-applikationer for at give mere "liv" eller som noget nyt i realtids computer animationer.
De langsommere, men mere korrekte (fotorealistiske) løsninger anvendes i traditionel computer animation eller i forbindelse med design af belysningsforhold eller materialeegenskaber.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Planlægge og implementere en path tracer/photonmap-løsning
  • Udvikle en approksimativ realtidsløsning for photon mapping
  • Udvikle en realtids ambient occlusion løsning
  • Forstå og anvende PRT-løsninger til realtidsbelysning
  • Analysere og foreslå løsninger til behandling af lys-materiale interaktion
  • Definere BRDF-ere for lys-materiale interaktion
  • Simulere eksempler på bølgelængde afhængige fænomener som dispersion, interference og diffraction
  • Simulere subsurface scattering
  • Benytte avancerede kameramodeller og observere
  • Simulere forskellige typer lyskilder


Kursusindhold:

Global illumination: photon mapping, Path Tracing.
Indirekte belysning, kaustikker.
Realtidsløsninger: photonmapping,
Ambient occlusion. Precomputed radiance transfer (PRT).
Reflektion, brydning, absorption, polarisation og avancerede BRDF'er (metaller).
Brydning and disperion (glas, regnbuer).
Subsurface scattering (hud). Volume scattering (skyer, dis, tåge, røg). Participating media (atmofære scattering). Interference (lagdelte materialer, sæbebobler, oliehinder). Diffraction (CD, material struktur og bølgeeffekter).


Kursusansvarlig:

Niels Jørgen Christensen, 321, 207, (+45) 4525 3366, njc@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Tilmelding:

I CampusNet

Nøgleord:

Computer Grafik , Realtids Rendering, Appearance Modelling, Global Illumination
Sidst opdateret: 23. januar, 2008