Anvende computer grafik til at simulere lys-materiale interaktion med såvel nøjagtige metoder som med hurtige realtidsløsninger og derved bl.a. illustrere, hvorledes materialer fremstår i mere komplicerede hverdagsscener. Realtidsløsningerne anvendes bl.a. i spil og vr-applikationer for at give mere "liv" eller som noget nyt i realtids computer animationer. De langsommere, men mere korrekte (fotorealistiske) løsninger anvendes i traditionel computer animation eller i forbindelse med design af belysningsforhold eller materialeegenskaber.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Planlægge og implementere en path tracer/photonmap-løsning
Udvikle en approksimativ realtidsløsning for photon mapping
Udvikle en realtids ambient occlusion løsning
Forstå og anvende PRT-løsninger til realtidsbelysning
Analysere og foreslå løsninger til behandling af lys-materiale interaktion
Definere BRDF-ere for lys-materiale interaktion
Simulere eksempler på bølgelængde afhængige fænomener som dispersion, interference og diffraction
Simulere subsurface scattering
Benytte avancerede kameramodeller og observere
Simulere forskellige typer lyskilder
Kursusindhold:
Global illumination: photon mapping, Path Tracing. Indirekte belysning, kaustikker. Realtidsløsninger: photonmapping, Ambient occlusion. Precomputed radiance transfer (PRT). Reflektion, brydning, absorption, polarisation og avancerede BRDF'er (metaller). Brydning and disperion (glas, regnbuer). Subsurface scattering (hud). Volume scattering (skyer, dis, tåge, røg). Participating media (atmofære scattering). Interference (lagdelte materialer, sæbebobler, oliehinder). Diffraction (CD, material struktur og bølgeeffekter).