2007/2008

02561 Computer grafik

Engelsk titel: 


Computer Graphics

Sprog:


Point (ECTS )

  10

Kursustype:   

Civil- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

E5

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, og databarøvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Faglige forudsætninger:

,

Ønskelige forudsætninger:

                                          

Overordnede kursusmål:

At give deltagerne et overblik over opbygningen af grafiske systemer (som de f.eks. forekommer i forbindelse med CAD, VR, computer animation, 3D-multimedie, scientific visualization og game engines) og sætte deltagerne i stand til selv at anvende og udvikle grafisk orienteret programmel til visualisering og modellering. Visualiseringsmetoderne omfatter spektret lige fra photorealistisk rendering, som vi kender fra filmverdenen over scientific visualisering til hurtige ad-hoc-metoder, der benyttes i spil og VR-systemer. Udover at kunne modellere geometrisk veldefinerede objekter, som vi kender fra CAD-verdenen, er det også målet at kunne arbejde med organiske emner som træer, planter og fænomener som skyer, røg, ild mv. Endelig er målet at kunne modelere og editere i inhomogene materialer, herunder medicinske data.


Læringsmål:

En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:

  • Forstå og anvende computer grafik systemer som OpenGL
  • Benytte en applikationsgrænseflade som OpenGL til implementering af grafiske applikationer
  • Anvende grafikhardware vha vertex-, pixel- og unified shadere
  • Implementere realtidsløsninger for skygger og spejlinger vha. opengGL og et shadersprog GLSL/Cg
  • Forstå og sammenligne forskellige BRDF-løsninger til beskrivelse af lys-materiale-interaktion
  • Planlægge en global illuminations løsning
  • Planlægge og implementere dele af en raytracing, radiosity og photonmap løsning
  • Anvende brugerfladeelementer som menuer, selection, picking, rubberbanding and feedback
  • Anvende funktionelt baseret modellering til definition af træer, planter, skyer, røg, ild, 2D- og 3D-teksturer.
  • Sammenligne og anvende repræsentationer for 3D modeller
  • Visualiser medicinske og inhomogene data vha volumenrendering


Kursusindhold:

Analysere og anvende grafiske systemer som f.eks. OpenGL. Udvidede kameramodeller. Photorealistisk rendering: Raytracing, Radiosity, Photon-map-metoden, hybridmetoder. Realtids-rendering: Skyggealgoritmer, Reflektion mapping, Environmental mapping og multi-texture mapping. 3D-grafikkort og implementering af vertex, pixel og unified shadere i GLSL/Cg. Input-udstyr og modeller. Funktionelt baseret modellering: Træer, planter, skyer, røg, ild, 2D- og 3D-teksturer.
Volumenmodellering: Boundary Modeller, CSG, Analytisk (B-spline og Nurbs) og Voxel modellering (Volume Sculpting, Volume Rendering).


Bemærkninger:

Indgangskursus til computer grafik på master-niveau. Forudsætning for 02563 og 02566.


Kursusansvarlig:

Niels Jørgen Christensen, 321, 207, (+45) 4525 3366, njc@imm.dtu.dk  

Institut:

02 Institut for Informatik og Matematisk Modellering

Kursushjemmeside:

http://www.imm.dtu.dk/courses/02561

Nøgleord:

Computer grafik, Rendering, Spil og multimedier, Virtual reality
Sidst opdateret: 23. januar, 2008