Realtidsgrafik bruges i spil og andre interaktive programmer såsom virtual reality systemer. Formålet med dette kursus er at lære den studerende hvordan grafikdelen af sådanne programmer udvikles, og hovedmålet er at lære de studerende selv at udvikle grafikdelen af sådanne programmer.
Læringsmål:
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
Udnytte grafik-hardware effektivt.
Modellere terræn og scener bestående af 3D objekter.
Udvikle applikationer med simpel dynamik og animation.
Benytte avancerede teknikker til at beskrive overflader på 3D objekter.
Benytte Levels-of-Detail for 3D objekter.
Håndtere kollision i en simuleret verden af simple 3D objekter.
Tage højde for synlighed i forbindelse med visualisering af 3D objekter.
Anvende image based rendering.
Anvende brugerinteraktion og stereo i grafikapplikationer.
Udvikle et relativt stort program med realtidsgrafik.
Udvikle programmer der afvikles på grafikprocessorer.
Kursusindhold:
Dette kursus dækker effektiv rendering med grafik hardware samt nye og bredt anvendte teknikker til realtids grafik. I løbet af kurset udvikler de studerende en simpel realtids grafikengine til interaktive programmer ved at tilføje features såsom terræn visualisering, 3D objekt visualisering, interaktion, animation, LoD, partikelsystemer, kollision, view frustum culling, image-based rendering, bump mapped environment mapping, o.s.v.