Kurset giver de studerende et teoretisk og metodisk grundlag, som sætter dem i stand til: - at analysere hvordan teknologi og produkter skabes i teknologiske designprocesser, og hvordan teknologien får sine egenskaber gennem sådanne processer - at formidle viden om strategier til at tilrettelægge teknologiske designprocesser, som forener tekniske, sociale såvel som vidensmæssige elementer, gennem heterogent ingeniørarbejde - at vurdere forudsætninger for og praktisk anvendelighed af, forskellige ingeniørmæssige designmetoder og værktøjer
Kursusindhold:
Teorier om teknologiens sociale formning, aktør-netværk samt domesticering. Samspillet mellem visioner, arbejdet i laboratorier, produktmodning, marked, og indførelse af teknologi. Identifikation af relevante aktører og interesser i teknologiudvikling, gennem feltstudie eller relaterede research metoder. Design som social proces, samt gensidig konstruktion af brugere og teknologi.
Diskussion af, og arbejde med, teorierne i forhold til forskellige ingeniørmæssige problemfelter: - et udvidet produktforståelse i forbindelse med udvikling og design af produkter og processer - kompleksitet og forbundenhed i tilrettelæggelse af store teknologiske projekter - designovervejelser relateret til viden- og arbejdsprocesser - udformning af produktions- og styringssystemer - udformning af ledelses- og miljøstyringskoncepter
Analyse af forudsætninger for, og anvendelighed af, forskellige metoder til tilrettelæggelse af designprocesser: - design gennem inddragelse af brugere - integration af arbejdsmiljø- og organisatoriske hensyn - integration af miljø- og energikriterier - koncepter om designprocesser: f.eks. concurrent engineering m.fl.
Projektarbejde i mindre grupper, som forbinder teori og metode til allerede beskrevne cases eller i form af gruppens egen undersøgelse af en problemstilling, ved hjælp af interview med ingeniører og andre relevante aktører.