2006/2007

42454 Kvalitetsstyring - TQM/Business Excellence

Engelsk titel: 


Quality Management - TQM/Business Excellence

Sprog:


Point (ECTS )

  7.5

Kursustype:   

Kursus for civilingeniørstuderende- Videregående Kursus
Kurset udbydes under Tompladsordningen


Skemaplacering:

F3A

 

Undervisningsform:

Forelæsninger, gruppearbejde og cases samt opgaver og øvelser.

Kursets varighed:

13-uger

Eksamensplacering:

F3A,   E3A 

Evalueringsform:

Hjælpemidler:

Bedømmelsesform:

Tidligere kursus:

42455.80287/83287

Pointspærring:

Faglige forudsætninger:

Ønskelige forudsætninger:

                                          

Deltagerbegrænsning:

Maksimum:  50
 

Overordnede kursusmål:

Kursets sigte er at sætte de studerende i stand til:
- at beskrive og analysere opgaver i relation til en virksomheds samlede kvalitetsstyring, TQM, Business Excellence
- at kunne vurdere, udvælge og anvende relevante principper, metoder og teknikker til løsning af opgaverne
- at kunne vurdere, udvælge og kombinere kvalitetsområdets koncepter og hovedprincipper i relation til en virksomheds konkrete situation
- at kunne udvikle, opbygge og implementere sammenhængende handlingsmønstre (systemer) skræddersyet efter virksomhedens sitation, så som bl.a udviklingsstadie, størrelse og branche - herunder produktionsvirksomhed eller servicevirksomhed.

Det er kursets mål at give kvalifikationer til at medvirke i og lede ovennævnte styringsområder i en virksomhed ved jobs/opgaver/afdelinger vedr. produktionsplanlægning, kvalitet, produktudvikling/konstruktion, produktionsforberedelse, produktion, indkøb, marketing, mv.


Kursusindhold:

Kurset behandler på videregående niveau kvalitetstyring/TQM/Business Excellence som et væsentligt område inden for produktions- og virksomhedsledelse.

Kvalitetsstyring:
Kvalitet og kvalitetsstyring (Quality Management, TQM, Business Excellence) set ud fra bl.a. kundefocus, en Business Excellence-synsvinkel, procesorientering, produktansvars/produktsikkerhedssynspunkt, international udvikling i krav til kvalitetsstyringssystemet/ISO 9000 certificering samt menneske og organisation, herunder tværorganisatorisk samarbejde. Konkrete virksomhedseksempler på kvalitetsstyring i produktudvikling, produktion og afsætning fra både små og store virksomheder. Løbende kvalitetsforbedringer, problemløsningsmetoder. Overblik over metoder / teknikker vedr. bl.a. produktsikkerhed, -pålidelighed. Opbygning af kvalitetsstyringssystemer og videreudvikling. Kontinuerte forbedringer. Business Excellence-modeller og kvalitetsprismodeller (European Quality Award mv.), performance-målinger, selvevaluering, benchmarking. Organisation af kvalitetsstyring. Systemdokumentation, kvalitetshåndbog. Audit og vedligeholdelse af kvalitetsstyring. Udviklingen i kravmodeller, ISO 9000-serien. Certificering. Kvalitetsstyring af serviceydelser. Perspektiver.


Bemærkninger:

Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.


Kursusansvarlig:

Ove Hartz, 423, 027, (+45) 4525 4403, oha@ipl.dtu.dk  

Institut:

42 Institut for Produktion og Ledelse

Kursushjemmeside:

http://www.ipl.dtu.dk

Nøgleord:

Kvalitetsstyring - ISO 9000, Business Excellence - Kvalitetsprismodeller, TQM - Kontinuerte forbedringer
Sidst opdateret: 12. april, 2006