Kursets sigte er at sætte de studerende i stand til: - at beskrive og analysere opgaver i relation til en virksomheds samlede kvalitetsstyring, TQM, Business Excellence - at kunne vurdere, udvælge og anvende relevante principper, metoder og teknikker til løsning af opgaverne - at kunne vurdere, udvælge og kombinere kvalitetsområdets koncepter og hovedprincipper i relation til en virksomheds konkrete situation - at kunne udvikle, opbygge og implementere sammenhængende handlingsmønstre (systemer) skræddersyet efter virksomhedens sitation, så som bl.a udviklingsstadie, størrelse og branche - herunder produktionsvirksomhed eller servicevirksomhed.
Det er kursets mål at give kvalifikationer til at medvirke i og lede ovennævnte styringsområder i en virksomhed ved jobs/opgaver/afdelinger vedr. produktionsplanlægning, kvalitet, produktudvikling/konstruktion, produktionsforberedelse, produktion, indkøb, marketing, mv.
Kursusindhold:
Kurset behandler på videregående niveau kvalitetstyring/TQM/Business Excellence som et væsentligt område inden for produktions- og virksomhedsledelse.
Kvalitetsstyring: Kvalitet og kvalitetsstyring (Quality Management, TQM, Business Excellence) set ud fra bl.a. kundefocus, en Business Excellence-synsvinkel, procesorientering, produktansvars/produktsikkerhedssynspunkt, international udvikling i krav til kvalitetsstyringssystemet/ISO 9000 certificering samt menneske og organisation, herunder tværorganisatorisk samarbejde. Konkrete virksomhedseksempler på kvalitetsstyring i produktudvikling, produktion og afsætning fra både små og store virksomheder. Løbende kvalitetsforbedringer, problemløsningsmetoder. Overblik over metoder / teknikker vedr. bl.a. produktsikkerhed, -pålidelighed. Opbygning af kvalitetsstyringssystemer og videreudvikling. Kontinuerte forbedringer. Business Excellence-modeller og kvalitetsprismodeller (European Quality Award mv.), performance-målinger, selvevaluering, benchmarking. Organisation af kvalitetsstyring. Systemdokumentation, kvalitetshåndbog. Audit og vedligeholdelse af kvalitetsstyring. Udviklingen i kravmodeller, ISO 9000-serien. Certificering. Kvalitetsstyring af serviceydelser. Perspektiver.
Bemærkninger:
Slutniveaukursus med mulighed for eksamensprojekt inden for området.