Overordnede kursusmål
Formålet med kurset er at gøre den studerende klar til effektivt at
kunne deltage i projekter og kritisk og hensigtsmæssigt anvende
projektledelsesværktøjer, begreber, modeller og teorier i praksis.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Vurdere relevansen af projekter for ingeniørarbejde
- Forklare og kritisk reviewe projekter baseret på fire centrale
perspektiver (formål, mennesker, kompleksitet og usikkerhed)
- Identificere projekters potentielle bæredygtighedsimpact i
forhold til verdensmålene
- Identificere og beskrive typiske fejl og gode praksisser inden
for projektledelse
- Anvende passende værktøjer, begreber, modeller og teorier til
analyse af cases og rigtige projekter
- Anvende passende værktøjer, begreber, modeller og teorier til
at forklare succes og fiasko
- Anvende passende værktøjer, begreber, modeller og teorier til
at foreslå konkrete anvisninger
- Sammenligne teorier og praksisser for projektledelse og
diskutere styrker og svagheder generelt og i relation til cases og
rigtige projekter
- Kommunikere klart, præcist og baseret på evidens
Kursusindhold
Projekter er en central del af ingeniørarbejde. Faktisk hævder vi,
at projektledelse er den næstvigtigste ingeniørkompetence. Derfor
er projektledelseskompetencer grundlæggende for alle
DTU-studerende.
Gennem kurset vil den studerende udvikle unik indsigt i, hvordan
projektledelse praktiseres gennem analyse af et konkret projekt.
Desuden vil den studerende også opleve rollen som projektleder, da
hver enkelte deltager vil være ansvarlig for planlægning og
eksekvering af mindst én dags gruppearbejde.
Kurset er organiseret omkring klassiske og online forelæsninger,
lærebøger, gruppeøvelser / spil og opgaver, peer-reviews og
multiple-choice tests. Da en stor del af læringsaktiviteterne
foregår i grupperne er en aktiv deltagelse afgørende!
Gennem gruppearbejdet, vil de studerende analysere et konkret
projekt. Her forventes de at anvende værktøjer, begreber, modeller
og teorier hensigtsmæssigt og kritisk, for at forstå årsagerne til
projektets ”succes" eller" fiasko ", identificere
udfordringer og udvikle anbefalinger.
VIGTIGT (AT FORBEREDE INDEN KURSUSSTART): Hver studerende forventes
at identificere et spændende projekt (studieobjekt) og præsentere
det for klassen i den første kursusdag. Projektet skal være
afsluttet eller næsten afsluttet, så det er muligt at analysere
"succesen".
Forelæsningerne gennemføres på engelsk og vi vil kraftigt opfordre
de studerende til at skrive den endelige rapport på engelsk. Langt
de fleste bachelorkurser er på dansk. Men kurser på master-niveau
er for det meste, hvis ikke udelukkende på engelsk. For at lette
overgangen, tilskynder DTU brug af engelsk i enkelte
bachelorkurser. Dette kursus er et af dem. Hvis den studerende ikke
føler sig tryg med ved at kommunikere på engelsk, kan rapporten
skrives på dansk.
Litteraturhenvisninger
Udmeldes inden kursusstart
Bemærkninger
Efter kurset, kan de studerende opnå et frivilligt ISO 21500
certifikat efter vellykket gennemførelse af en test administreret
af Dansk Standard.
Sidst opdateret
22. maj, 2024