Overordnede kursusmål
At træne de studerendes evner til at vurdere og udvikle bæredygtige
virksomheds-strategier i forskellige forretningsmæssige
situationer. Endvidere trænes de studerendes evner til at
samarbejde og kommunikere på engelsk.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Demonstrere kendskab til centrale begreber og modeller indenfor
strategisk ledelse samt evner til at kommunikere herom på
engelsk
- Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere
virksomhedens omgivelser mhp. at identificere strategiske trusler
og muligheder
- Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere
virksomhedens ressourcer og kompetencer mhp. at identificere
virksomhedens strategiske styrker og svagheder
- Redegøre for hvordan virksomhedskultur og -historie påvirker
virksomhedens strategiske udviklingsmuligheder
- Redegøre for vigtigheden og betydningen af kulturelle
forskelle
- Identificere virksomhedens interessenter og analysere deres
betydning for virksomhedens valg af en bæredygtig strategi
- Redegøre for forskellige typer af overordnede
forretningsstrategier samt specifikke strategier mhp. på at øge
virksomheders internationalisering og innovationsevne
- Vurdere forskellige forretningsstrategiers potentiale med
udgangspunkt i analyser af virksomhedens konkurrencemæssige
situation
- Redegøre for metoder og udfordringer i forbindelse med
implementering af strategiske ændringer
Kursusindhold
- Virksomhedens vision, mission og formål
- Interessentanalyse
- Strategisk analyse (intern og ekstern)
- Identifikation af kritiske succesfaktorer og behov for
kompetenceudvikling
- Generiske konkurrence- og koncernstrategier
- Udvikling af forslag til forretningsstrategier
- Evaluering og valg af strategi
- Introduktion til strategiimplementering
- Ledelse af forandringer
- Bæredygtige strategier og ESG risiko analyse
- Virksomhed cases
Litteraturhenvisninger
Whittington et al. Exploring Strategy - Text and cases, seneste
udgave. Pearson Education Ltd.
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling
Valgfag
Sidst opdateret
02. maj, 2024