62134 Strategisk analyse og udvikling

2024/2025

Kursusinformation
Strategic Analysis and Development
Engelsk
5
Diplomingeniør
Kurset udbydes som enkeltfag
Tilvalgskurser, IT og Økonomi
Tilvalgskursus (B Eng), se flere
Tilvalgskursus (B Eng), Arktisk Byggeri og Infrastruktur
Tilvalgskursus (B Eng), Fiskeriteknologi
Tilvalgskursus (B Eng), Mobilitet, transport og logistik
Tilvalgskursus (B Eng), Proces og innovation
Tilvalgskursus (B Eng), Produktion
F2B (tors 8-12)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, diskussioner, gruppeøvelser, cases og præsentationer
13-uger
F2B, Flere eksamensdage kan forekomme.
Mundtlig eksamen
7-trins skala , ekstern censur
PISTRAT-E1
Maksimum: 40
Lynn Eriksen , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , lyka@dtu.dk
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
-
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
At træne de studerendes evner til at vurdere og udvikle bæredygtige virksomheds-strategier i forskellige forretningsmæssige situationer. Endvidere trænes de studerendes evner til at samarbejde og kommunikere på engelsk.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere kendskab til centrale begreber og modeller indenfor strategisk ledelse samt evner til at kommunikere herom på engelsk
  • Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens omgivelser mhp. at identificere strategiske trusler og muligheder
  • Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens ressourcer og kompetencer mhp. at identificere virksomhedens strategiske styrker og svagheder
  • Redegøre for hvordan virksomhedskultur og -historie påvirker virksomhedens strategiske udviklingsmuligheder
  • Redegøre for vigtigheden og betydningen af kulturelle forskelle
  • Identificere virksomhedens interessenter og analysere deres betydning for virksomhedens valg af en bæredygtig strategi
  • Redegøre for forskellige typer af overordnede forretningsstrategier samt specifikke strategier mhp. på at øge virksomheders internationalisering og innovationsevne
  • Vurdere forskellige forretningsstrategiers potentiale med udgangspunkt i analyser af virksomhedens konkurrencemæssige situation
  • Redegøre for metoder og udfordringer i forbindelse med implementering af strategiske ændringer
Kursusindhold
- Virksomhedens vision, mission og formål
- Interessentanalyse
- Strategisk analyse (intern og ekstern)
- Identifikation af kritiske succesfaktorer og behov for kompetenceudvikling
- Generiske konkurrence- og koncernstrategier
- Udvikling af forslag til forretningsstrategier
- Evaluering og valg af strategi
- Introduktion til strategiimplementering
- Ledelse af forandringer
- Bæredygtige strategier og ESG risiko analyse
- Virksomhed cases
Litteraturhenvisninger
Whittington et al. Exploring Strategy - Text and cases, seneste udgave. Pearson Education Ltd.
Bemærkninger
Sektion for Forretningsudvikling

Valgfag
Sidst opdateret
02. maj, 2024