62019 Interaktionsdesign

2024/2025

Kursusinformation
Interaction Design
Engelsk
5
Diplomingeniør
Obligatorisk kursus (B Eng), Proces og innovation
F2A (man 13-17)
Campus Ballerup
Klasseundervisning, øvelser, workshops
13-uger
F5B, Ekstra dage kan forekomme.
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Et antal obligatoriske opgaver skal afleveres rettidigt, og de skal ALLE bestås, for at den studerende kan gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige, skriftlige, præsentationer og/eller tests. Ekstra eksamensdatoer vil forekomme.
7-trins skala , ekstern censur
62001 , Kurset forudsætter, at man har haft kurset 62001 'Innovation, design og procesfacilitering' eller tilsvarende.
Maksimum: 60
Sara Grex , Ballerup Campus, Bygning Ballerup , sarg@dtu.dk
Helle Martens (Primær kontaktperson)
62 Institut for Ingeniørteknologi og -didaktik
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset bygger på obligatoriske kurser på første semesterer på Proces & Innovations-uddannelsen. Kurset egner sig ikke til valgfag for studerende fra andre studieretninger.
Det overordnede kursusmål er at give de studerende en introduktion til interaktionsdesign, herunder:
Den studerende skal:
- Få en god forståelse af interaktionsdesign, herunder UX og usability, som felt
- Afklare brugerbehov
- Skabe et interaktionsdesign
- Herunder anvende designprincipper og usabilityprincipper
- Konkret anvende design patterns til at designe interaktioner
- Udvikle en løsning gennem en iterativ prototyping og test-proces, hvor et mock-up gradvis går fra low fi til hifi
- Fremstille sin skriftlige argumentation for løsningen klart og tydelig
- Reflektere over læring og proces
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Demonstrere et godt kendskab til interaktionsdesign og UX som felt, herunder kernefigurer, kernebegreber/​principper, proces og metoder
  • Kunne anvende kvalitative metoder til på en tilfredsstillende måde at afdække brugerens behov og kontekst. Der lægges særligt vægt på et velovervejethed mht. undersøgelsesdesign og gennemførelse af undersøgelsen (herunder anvendelse af metode).
  • Kunne analysere findings fra brugerresearch og på baggrund af resultaterne fremsætte et velbegrundet forslag til løsning/koncept.
  • Udvise kendskab til - og anvende design principper og design patterns på en klar og bevidst måde i et konkret design
  • Udvikle en løsning gennem en iterativ prototypingproces fra low fi mod hifi. Der lægges særlig vægt på udvisning af læring samt omsætning af læring til videre udvikling af prototype.
  • Designe og udføre brugertests. Der lægges særlig vægt på velovervejethed og refleksion mht. testdesign, gennemførelse (herunder anvendelse af testmetode), læring samt omsætning af læring til videre udvikling af prototype.
  • Kunne kommunikere konceptet via et brugerscenario i form af et storyboard.
  • Skal demonstrere evnen til at afrapportere og argumentere skriftligt i et klart, præcist sprog, hvor der korrekt anvendes begreber og fagtermer og redegøres tilfredsstillende for teori, metode og proces/​fremgangsmåde.
  • Kunne demonstrere evne til nuanceret refleksion over egen læring og bidrag i teamsamarbejdet
  • Kunne diskutere etiske perspektiver af deres eget projekt
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til interaktionsdesign.
Kurset omhandler bl.a. design patterns og -principper, usability, brugertests.

Der skal afleveres en rapport med en klar argumentation, hvor pensumlitteraturen anvendes.

Kurset bygger videre på det tidligere kursus 62001 'Innovation, design og procesfacilitering', og det forventes, at de studerende anvender teorimetoder, design- og innovationsprocesser fra dette tidligere kursus, hvor det er relevant.

Eksamen består af aflevering af projektrapport (gruppe), en individuel refleksionsrapport, en portfolio, en gruppepræsentation samt individuel mundtlig eksamen.

Vigtigt: Der vil være et antal obligatoriske opgaver, som den studerende skal bestå for at kunne gå til eksamen. Opgaverne kan være skriftlige opgaver, mundtlige prøver, præsentationer og/eller multiple choice tests.
Det er en betingelse for deltagelse i gruppeprojekt og eksamen, at ALLE opgaver gennemføres rettidigt.
Litteraturhenvisninger
Preece, J., Sharp, H. og Rogers, Y. (2019). Interaction design: Beyond human-computer interaction, John Wiley & Sons Ltd.

Krug, S. (2009). Rocket Surgery Made Easy: The Do-It-Yourself Guide to Finding and Fixing Usability Problems, New Riders

Og udvalgte artikler.
Bemærkninger
Sektion for Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 2. semester

Det er vigtigt at deltagere i kurset deltager i første kursusgang, da gruppedannelse foregår dér. Skulle man alligevel blive forhindret, bedes man melde afbud til underviseren.
Sidst opdateret
16. maj, 2024