Overordnede kursusmål
Kurset bygger på obligatoriske kurser på første semesterer på
Proces & Innovations-uddannelsen. Kurset egner sig ikke til
valgfag for studerende fra andre studieretninger.
Det overordnede kursusmål er at give de studerende en introduktion
til interaktionsdesign, herunder:
Den studerende skal:
- Få en god forståelse af interaktionsdesign, herunder UX og
usability, som felt
- Afklare brugerbehov
- Skabe et interaktionsdesign
- Herunder anvende designprincipper og usabilityprincipper
- Konkret anvende design patterns til at designe interaktioner
- Udvikle en løsning gennem en iterativ prototyping og test-proces,
hvor et mock-up gradvis går fra low fi til hifi
- Fremstille sin skriftlige argumentation for løsningen klart og
tydelig
- Reflektere over læring og proces
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Demonstrere et godt kendskab til interaktionsdesign og UX som
felt, herunder kernefigurer, kernebegreber/principper, proces og
metoder
- Kunne anvende kvalitative metoder til på en tilfredsstillende
måde at afdække brugerens behov og kontekst. Der lægges særligt
vægt på et velovervejethed mht. undersøgelsesdesign og
gennemførelse af undersøgelsen (herunder anvendelse af
metode).
- Kunne analysere findings fra brugerresearch og på baggrund af
resultaterne fremsætte et velbegrundet forslag til
løsning/koncept.
- Udvise kendskab til - og anvende design principper og design
patterns på en klar og bevidst måde i et konkret design
- Udvikle en løsning gennem en iterativ prototypingproces fra low
fi mod hifi. Der lægges særlig vægt på udvisning af læring samt
omsætning af læring til videre udvikling af prototype.
- Designe og udføre brugertests. Der lægges særlig vægt på
velovervejethed og refleksion mht. testdesign, gennemførelse
(herunder anvendelse af testmetode), læring samt omsætning af
læring til videre udvikling af prototype.
- Kunne kommunikere konceptet via et brugerscenario i form af et
storyboard.
- Skal demonstrere evnen til at afrapportere og argumentere
skriftligt i et klart, præcist sprog, hvor der korrekt anvendes
begreber og fagtermer og redegøres tilfredsstillende for teori,
metode og proces/fremgangsmåde.
- Kunne demonstrere evne til nuanceret refleksion over egen
læring og bidrag i teamsamarbejdet
- Kunne diskutere etiske perspektiver af deres eget
projekt
Kursusindhold
Formålet med kurset er at introducere de studerende til
interaktionsdesign.
Kurset omhandler bl.a. design patterns og -principper, usability,
brugertests.
Der skal afleveres en rapport med en klar argumentation, hvor
pensumlitteraturen anvendes.
Kurset bygger videre på det tidligere kursus 62001 'Innovation,
design og procesfacilitering', og det forventes, at de
studerende anvender teorimetoder, design- og innovationsprocesser
fra dette tidligere kursus, hvor det er relevant.
Eksamen består af aflevering af projektrapport (gruppe), en
individuel refleksionsrapport, en portfolio, en gruppepræsentation
samt individuel mundtlig eksamen.
Vigtigt: Der vil være et antal obligatoriske opgaver, som den
studerende skal bestå for at kunne gå til eksamen. Opgaverne kan
være skriftlige opgaver, mundtlige prøver, præsentationer og/eller
multiple choice tests.
Det er en betingelse for deltagelse i gruppeprojekt og eksamen, at
ALLE opgaver gennemføres rettidigt.
Litteraturhenvisninger
Preece, J., Sharp, H. og Rogers, Y. (2019). Interaction design:
Beyond human-computer interaction, John Wiley & Sons Ltd.
Krug, S. (2009). Rocket Surgery Made Easy: The Do-It-Yourself Guide
to Finding and Fixing Usability Problems, New Riders
Og udvalgte artikler.
Bemærkninger
Sektion for Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 2. semester
Det er vigtigt at deltagere i kurset deltager i første kursusgang,
da gruppedannelse foregår dér. Skulle man alligevel blive
forhindret, bedes man melde afbud til underviseren.
Sidst opdateret
16. maj, 2024