46901 Videnskabelig kommunikation indenfor vind- og energisystemer

2024/2025

Kurset henvender sig til Ph.d.-studerende på Vind og Energisystemer, som er ved at skrive en videnskabelig artikel. Ph.d.-studerende fra andre institutter/​universiteter er velkomne hvis deres studie er i nært relaterede fag.
Kursusinformation
Scientific writing in Wind and Energy Systems
Engelsk
2,5
Ph.d., Faglig identitetskursus
Kurset starter 1. september 2024 og de syv moduler afholdes inden juleferie. Artiklen skal afleveres senest 15. marts 2025. De syv moduler ligger primært fredag 13-16, men enkelte moduler kan flyttes hvis mange deltagere har forhindringer.
Vi forventer at holde kurset fortrinsvis på Risø campus, men hvis der er deltagere fra Lyngby campus, afholdes nogle af modulerne i Lyngby campus.
Kurset består af syv moduler, hvor hvert modul varer 3 timer. Den første time er typisk en forelæsning og resten består af diskussion og fremlæggelse af opgaver i gruppen. En (lille) opgave kan f.eks. være at finde den bedst mulige titel til artiklen og denne diskuteres og forbedres i gruppen.
Kurset bygger på at de studerende er aktive og hjælper sine medstuderende med at forbedre deres artikler.
13-uger + 3-uger + 13-uger
Aftales med underviser
Bedømmelse af opgave(r)/rapport(er)
Vi forventer at de studerende er nærværende ved alle moduler. Kurset bestås ved at aflevere en videnskabelig artikel og et brev til editor for det valgte tidsskrift som diskuteres og evalueres ved et ca 1 time langt møde.
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
En forudsætning for at følge kurset er at man allerede ved starten af kurset har materiale til artiklen. Artiklen skal færdiggøres i løbet af kurset.
Minimum 5
Ebba Dellwik , Tlf. (+45) 4677 5032 , ebde@dtu.dk
Jens Nørkær Sørensen , Lyngby Campus, Bygning 403, Tlf. (+45) 4525 4314 , jnso@dtu.dk
46 Institut for Vind og Energisystemer
I studieplanlæggeren
25. august 2023
Overordnede kursusmål
At formulere et klart forståeligt og videnskabeligt underbygget resultat i en artikel til en relevant tidsskrift. Sammenlignet med andre kurser i videnskabelig kommunikation fokuserer vi mere på trinnet mellem et resultat (ofte fra meget avancerede metoder) til hvad resultatet faktisk betyder for andre grupper som forsker i samme område.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • At starte og lede samarbejdet omkring en videnskabelig artikel med flere medforfatter fra første udkast til den endelige publicerede version.
  • At forstå og kunne agere i konflikter vedrørerende videnskabeligt forfatterskab ifølge DTUs guidelines.
  • At bruge og forstå DTU biblioteks databaser for videnskablige artikler.
  • At designe informative tableller and tydelige figurer.
  • At skrive alle afsnit i en videnskabelig artikel efter IMRAD struktur.
  • At forbedre evnen at kommunikere et videnskabeligt resultat.
  • At vælge en god titel og formulere en videnskablige hypotese.
  • At identificere og kommunikere det hovedsaglige videnskabelige resultat.
Kursusindhold
• The DTU/Danish guidelines on authorships. Hvordan arbejder man med sine medforattere.
• Den videnskabelige metode.
• Valg af tidsskrift og målgruppe.
• DTU Biblioteks tilbud, søgemaskiner open access, ORCid (gæstforelæsning).
• Strukturen i en videnskabelig artikel (IMRAD).
• Design af figurer og tabeller.
• Submission, review, svar på review, editors arbejde.
Litteraturhenvisninger
Udtræk fra bøger om videnskabelig kommunikation (f.eks. Eloquent Science by David M. Schultz), artikler, og DTU Code of Conduct for Research Integrity og Writing Science - how to write papers that get cited and proposals that get funded af Joshua Schimel).
Sidst opdateret
02. maj, 2024