Overordnede kursusmål
At kursisterne opnår kendskab til og erfaring med eksperimentelle
analytiske teknikker til brug for bearbejdelse af etnografiske
data.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Bruge eksperimentel etnografi til analyse af eget
datamateriale.
- Opnå erfaring med experimentel etnografisk tænkning.
- Udfordre egne forforståelser, tænkevaner, og nuværende
analytiske praksis.
- At kunne identificere analytiske åbninger og muligheder og selv
skabe betingelserne for overraskelser og nye fund i etnografiske
data.
- Underkaste egne analytiske frameworks en kritisk gennemgang for
at opnå kreativitet og engagement i egen praksis.
- At foretage skift mellem metoder og registre og arbejde med
flydende grænser mellem feltarbejde, dataindsamling, analyse og
skrivning.
- Skabe generativ afstand til etablerede begreber, nedarvede
interesser og forudindfattede kategoriseringer.
- At kunne samarbejde med andre om analyse.
Kursusindhold
Kursets udgangspunkt er at etnografisk analyse kan ses som
eksperimentel praksis. Ved at give deltagerne mulighed for selv at
benytte analytiske protokoller, hvis effekter uddybes af erfarne
forskere, er formålet med kurset at åbne nye veje hen imod bedre
etnografiske analyser. Kurset er baseret på antologien
”Experimenting with Ethnography: A companion to Analysis”
(Ballestero, Winthereik, red. 2021), hvori forfatterne bruger egen
praksis til at udvikle veje til eksperimentel etnografisk analyse.
Fremfor at anskue analyse som en abstrakt og intellektuel relation
til data, er formålet med kurset at formidle en engageret og
kreativ praksis for forskere. Et vigtigt udgangspunkt for bogen er
at problematisere, at en fast grænse mellem ”feltet”
(dataindsamling) og ”skrivebordet” (analyse, teoretisering) skulle
eksistere eller automatisk være meningsfuld. Kurset arbejder ganske
som bogen med analytiske protokoller og forbinder sig dermed til
historiske eksperimenter som værende af interesse for
samfundsvidenskab og humaniora (Rheinberger 1997; Latour 1999;
Tilley 2011; Kowal, Radin & Reardon 2013; Davies et al. 2018;
Wolfe 2018 i Ballestero & Winthereik 2021). Kurset vil dække en
bred vifte af emner og metoder såsom multimodale tilgange,
multispecies etnografi, sensorisk modalitet, afkolonisering af
metodologi og samarbejdsformer etc. Kursets teoretiske tilgang er
forbundet med den materielle vending inden for antropologi og STS
samt anvendelsen af "objektorienterede" metoder og
samarbejdstilgange, der er udbredte og stadig mere almindelige
metodiske værktøjer i etnografisk feltarbejde (Tsing, Pollman,
2005; Maguire, Watts, Winthereik (red), 2021; Waltorp 2020; Tsing,
Deger, Saxeana, Zhou, 2020). Dette kursus inviterer deltagerne til
at engagere sig og reflektere over både deres empiriske materiale
og individuelle analytiske tænkning via spørgsmål som: Hvordan
begrænses vi af traditionelle måder at tænke analyse på, når vi
sidder med egne data? Hvordan påvirker eksperimentelle tilgange til
analyse vidensproduktion, databehandling og de empiriske felter, vi
finder relevante? Hvordan kan vi som forskere skabe kreative rum i
det daglige, der åbner for samarbejde? Hvilke ny indsigter i data
kan vi opnå ved at anvende protokoller som fremgangsmåde?
Litteraturhenvisninger
Book: Ballestero, A & Winthereik B.R., Experimenting with
Ethnography: A Companion to Analysis, (2021), 266 p.
Chapter: Winthereik, B. R., & Munk, A. K. (2023). Digitalizing
everyday life in Denmark during the corona crisis: The construction
of an ethnographic archive. In How to Live Through a Pandemic (pp.
92-113). Routledge.
Bemærkninger
Kursusgebyr 5.000 - gælder både DTU's ph.d.-studerende og
eksterne deltagere.
Sidst opdateret
28. august, 2024