42620 Videnskab, Teknologi og Samfund (polyteknisk grundlag)

2023/2024

Kursusinformation
Science, Technology and Society (Polytechnical Foundation)
Engelsk
5
Bachelor
Januar
Juni
Campus Lyngby
Dette er et hybrid kursus. Det er muligt at deltage i forelæsninger og gruppearbejde både fysisk og online. DTU opfordrer dog kraftigt til fysisk deltagelse for at få mest muligt ud af læringsaktiviteterne.
Undervisningen er baseret på forelæsninger, gruppearbejde, individuelle læseopgaver og skriftlige gruppeopgaver. Studerende vil også deltage i øvelser med dataindsamling og en større case-analyse. Tilstedeværelse opfordres kraftigt på grund af vigtigheden af at deltage i gruppearbejde. Grupper opfordres til at mødes på campus, når det er muligt.
3-uger
Sidste dag(e) i 3-ugersperioden
Afløsningsopgave
Eksamen er en policy brief baseret på opgaver, de studerende har afleveret i løbet af kurset (9). For at få bedømt eksamen skal alle 9 opgaver være gennemført og bestået. Alle opgaver samt den afsluttende eksamen afvikles i grupper. Individuel bedømmelse sker ved, at de studerende angiver, hvem der har ansvaret for hvilken del af opgaverne såvel som i eksamen.
Alle hjælpemidler er tilladt :

Brug af AI til at udføre opgaver betragtes som bedrageri, medmindre til onlinesøgning, skitsering af ideer og korrekturlæsning.

7-trins skala , intern bedømmelse
Kurset anbefales at tages på 3.-6. semester
Benjamin Michael Lipp , bmili@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
http://www.man.dtu.dk
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Formålet med dette kursus er at give de studerende perspektiver og værktøjer til at kunne forstå og kritisk analysere, hvordan innovations påvirker samfund og miljø. De vil kunne identificere og adressere trade-offs og dilemmaer i kontekst af miljø- og social bæredygtighed samt anbefale ansvarlige strategier for at opnå absolut bæredygtighed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anerkende betydningen af FNs verdensmål i forhold til ingeniørprojekter og afdække brugen af dem i praksis og analyse.
  • Kende og forstå de mest fremherskende definitioner på bæredygtighed og dets begrebshistorie.
  • Forstå vigtigheden af at anlægge et livscyklus/​systemperspektiv og overveje en omfattende række af påvirkninger inden for hver af de tre bæredygtighedsdimensioner - miljø, samfund og økonomi.
  • Identificere hvordan sociale værdier er indlejret i videnskab, og hvordan vidensproduktion kan give anledning til offentlige kontroverser.
  • Beskrive etikkens rolle i ingeniørers (beslutnings-)arbejde indenfor eget fagfelt og i forbindelse med deres samarbejde med andre faggrupper og interessenter.
  • Beskrive og evaluere de væsentligste sociale processer forbundet med at designe, implementere, tilpasse, og diskutere innovation.
  • Diskuter nøgledimensioner af ansvarlig forskning og innovation og anvend dem til at evaluere ingeniørprojekter, især forventning, refleksivitet, inklusion og lydhørhed
  • Anbefal ansvarlige strategier for at fremme absolut social og miljømæssig bæredygtighed af ingeniørprojekter.
Kursusindhold
Bæredygtighedsudfordringen og teknologiens og ingeniørkunstens rolle.
Ansvarlig teknik: forventning, refleksivitet, inklusion og lydhørhed
Tutorial I: Litteraturforskning
Selvstudium II: At skrive politiske briefs
Litteraturhenvisninger
Dias, P. (2019). Philosophy for engineering. Singapore: Springer.

Sismondo, S. (2009). An Introduction to Science and Technology Studies. 2. ed. West Sussex, UX: Wiley Blackwell.

Gianni, R., Pearson J, et al. (2020). Responsible Research and Innovation: From Concepts to Practices. 1. ed. New York: Routledge.

Hauschild MZ, Kara S and Røpke I (2020). Absolute sustainability: Challenges to life cycle engineering. CIRP Annals 69(2): 533–553.

Hauschild MZ (2018) Introduction to LCA Methodology. In: Hauschild MZ, Rosenbaum RK and Olsen SI (eds) Life Cycle Assessment: Cham: Springer International Publishing, pp. 59–66.
Sidst opdateret
15. april, 2024