41B2B Bæredygtighed som begreb og forståelsesramme

2023/2024

Del af efteruddannelsen Master i Bæredygtigt Byggeri.
Kursusinformation
Sustainability as a concept and framework of understanding
Dansk
5
Deltidsmaster
Februar-april. Online. Se www.dtu.dk/mbb
• Online undervisning
• Projektarbejde i grupper
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Mundtlig eksamen og bedømmelse af rapport(er)
Der afleveres én grupperapport, baseret på en konkret case, som de studerende skal forholde læringsmålene til. Rapporten fremlægges ved en mundtlig gruppeeksamen med individuel bedømmelse. Helhedsvurdering baseret på såvel den skriftlige som den mundtlige præsentation.
Skriftlige hjælpemidler er tilladt
7-trins skala , ekstern censur
Tove Lading , Lyngby Campus, Bygning 118, Tlf. (+45) 4525 1738 , tlad@dtu.dk
Anders Bjørn , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 1636 , anbjo@dtu.dk
Michael Zwicky Hauschild , Lyngby Campus, Bygning 115, Tlf. (+45) 4525 4664 , mzha@dtu.dk
Morten Walbech Ryberg , moryb@dtu.dk
41 Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
12 Institut for Miljø- og Ressourceteknologi
www.dtu.dk/mbb
I studieplanlæggeren
Se www. dtu.dk/mbb
Tilmelding til DTU Learn for Life, jf www.dtu.dk/mbb
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give de studerende en indføring i bæredygtighed som begreb, herunder i de forskellige definitioner og tilgange til bæredygtighed. Kurset omhandler ligeledes kompleksiteten af bæredygtighed og interaktionen mellem forskellige bæredygtighedsdimensioner. Fokus er på at give de studerende en generel forståelse af dette, samt at anvende denne kompetence i forhold til byggebranchen, med henblik på at den kan bidrage til at skabe et mere bæredygtigt samfund.
De studerende vil blive introduceret til nationale og internationale bæredygtighedsinitiativer til fremme af mere bæredygtigt byggeri.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Analysere hvordan samfundets produktion og forbrug bidrager til miljøpåvirkninger på overordnet plan
  • Skelne mellem forskellige definitioner af bæredygtighed og deres hovedfokus samt forskelle mellem definitioner
  • Sammenligne forskellige tilgange til sætning af miljøgrænser og analysere, hvad der influerer grænsesætning; herunder begreber som 'planetære grænser' og absolut bæredygtighed.
  • Beskrive tiltag så som EU’s Taksonomi og udlede, hvordan disse kan anvendes i konkrete cases
  • Kombinere forskellige initiativer fra praksis og analysere deres relevans i forhold til konkrete cases; ex Reduction Roadmap, DGNB Planet og Science-Based Targets.
  • Forklare doughnut økonomi med fokus på mennesker og miljø i et global og lokalt perspektiv.
  • Anvende ovenstående i forhold til konkrete cases, og diskutere synergier og trade-offs mellem forskellige bæredygtighedsdimensioner
  • Overveje konkrete løsningsforslag i forhold til konkrete cases, samt diskutere deres positive og negative effekter på forskellige bæredygtighedsdimensioner
Kursusindhold
De studerende introduceres til bæredygtighed som teoretisk begreb og til de forskellige definitioner og tilgange, der er til bæredygtighed - fx den tredobbelte bundlinje med miljømæssig, social, og økonomisk bæredygtighed, samt til begrebet 'Doughnut økonomi'. Der gives overblik over kompleksiteten af bæredygtighed og kompleksiteten ift. at bygge bæredygtigt. På samme måde ses der også på interaktion mellem miljø og mennesker.
De studerende vil blive introduceret til koncepter som FNs Verdensmål og absolut bæredygtighed, samt hvordan disse relaterer sig til det byggede miljø. De studerende vil lære om nye nationale og internationale initiativer til fremme af mere bæredygtigt byggeri, herunder DGNB, Reduction Roadmap, EU’s Taksonomi og Science-Based Targets. De studerende vil anvende deres tillærte viden i relation til cases fra byggeri i praksis.
Sidst opdateret
24. november, 2023