Overordnede kursusmål
Målet for kurset er at give viden om de redskaber der er til
rådighed for en økonomisk og miljømæssig vurdering af
skibstransport. Et optimalt konceptuelt skibsdesign for en specifik
rute og fragttype er defineret gennem minimering af totale
levetidsomkostninger, inklusive omkostningerne til produktion af
skibet, omkostninger til operation, drift, vedligehold og endelig
skrotning af skibet.
De totale omkostninger inkluderer både økonomiske og miljømæssige
forhold. Politiske og sociale aspekter skal også tages i
betragtning samtidig med at der foretages en risikovurdering af
input parametrene. Den studerende vil få kommerciel og strategisk
forståelse af de styrende beslutningsparametre i en maritim
virksomhed.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
- Optimere et konceptuelt skibsdesign med given
kravspecifikation, dvs. rute og fragttype, ud fra informationer om
direkte og eksterne omkostninger forbundet med skibets bygning,
operation og vedligehold gennem hele dets levetid.
- Foretage en SWOT analyse af et konceptuelt design under
hensyntagen til tekniske, økonomiske og politiske forhold.
- Redegøre for de basale principper i en livscyklusvurdering
(Eng: Life Cycle Analysis,LCA) og lave en simpel LCA analyse af et
skib over hele dets forventede levetid.
- Redegøre for forurening og emissioner fra et skib og de
miljømæssige og økonomiske konsekvenser heraf, herunder foretage
beregninger af den aktuelle mængde af røggasemissioner.
- Foretage beregninger af nutidsværdi (Eng: Net Present Value,
NPV) af et skibsprojekt ud fra givne informationer.
- Redegøre for metoder og teknologier til reduktion af skibes
miljøpåvirkning og foretage en cost benefit analyse indeholdende
både direkte og eksterne omkostninger.
- Redegøre for den gældende lovgivning inden for skibsfart inden
for miljø, klima og ophugning for både eksisterende og nye
skibe.
- Gøre rede for allokeringen af et skibs energiforbrug fordelt på
bygning, hovedmotor(er), hjælpemotorer og skrotning, herunder
estimering af skibets energiforbrug i designfasen inkl. beregning
af Energy Efficiency Design Index (EEDI).
Kursusindhold
I kurset præsenteres
• fragtmarkederne for skibstransport, herunder økonomiske nøgletal
og eksterne omkostninger til brug for cost benefit analyser af
forskellige teknologier om bord på skibe,
• omkostningerne ved skibsproduktion, energiforbrug til operation
og vedligehold samt ophugning,
• livscyklusanalyse,
• et skibs energiforbrug fordelt på fremdrift, hjælpemaskineri,
køling og opvarmning mm,
• røggasemissioner fra skibe samt metoder og principper for
beregning af emissionsdata for forskellige motortyper og
forskellige rensningsteknologier,
• den kommende lovgivning for reduktion af CO2 emissioner herunder
beregningsprincipper og eksempler på beregning af både Energy
Efficiency Design Index (EEDI)
• den kommende lovgivning for Ship Energy Efficiency Management
Plan (SEEMP),
De studerende bliver opdelt i grupper. Hver gruppe får tildelt en
rute og en fragttype for hvilken et optimalt design skal bestemmes
gennem en livscyklusanalyse og optimeringsredskaber. Hver gruppe
skal også udføre en risikovurdering af løsningen inkluderende en
følsomhedsanalyse i forhold til inputparametrene.
Sidst opdateret
02. maj, 2024