38798 Introduktion til økonometri for Innovations og Entrepreneurship studier

2024/2025

Kurset er målrettet ph.d.-studerende, der ønsker at publicere i tidsskrifter inden for innovations- og iværksætterstudier, især med fokus på økonomi inden for innovation og iværksætteri.
Kursusinformation
Introduction to econometrics for Innovation and Entrepreneurship researchers
Engelsk
3
Ph.d., Generelt servicekursus (generiske færdigheder)
Den foreløbige kursusoversigt er som følger: Dag 1: - Introduktion til kurset - Det grundlæggende i statistik og enkel betjening af STATA Dag 2: Fortsættelse af det grundlæggende i statistik og Stata - Beskrivende statistik og rapportering Dag 3: - Ordinary least squares (OLS) Dag 4: Modeller med begrænset afhængig variabel - Ordnet logistisk regression Dag 5: - Tællingsmodeller Dag 6: Interaktionseffekter i OLS-, tællings- og LDV-modeller Dag 7: - Brug af faktoranalyse i regressionsmodeller Dag 8: Løsning af problemer med endogenitet (instrumenter, heckman osv.) - Afrunding og eksamen. Kurset er planlagt på halve dage fra 18. februar til 18. marts 2025.
Campus Lyngby
Kombination af forelæsninger og øvelser.
[Kurset følger ikke DTUs normale skemastruktur]
Aftales med underviser
Skriftlig eksamen
Kurset afsluttes med en skriftlig opgave, som skal afleveres inden for en uge efter kursets sidste dag.
Skriftlig eksamen: 4 timer
Skriftlig eksamen bestående af flere økonometriske gåder, der skal løses. Den estimerede tid er 4 timer.
Alle hjælpemidler - med adgang til internettet
bestået/ikke bestået , intern bedømmelse
Kursusdeltagerne forventes at have en grundlæggende forståelse af beskrivende statistik, herunder en forståelse af gennemsnit, medianer, standardafvigelser, skævhed, og hvordan man fortolker disse. STATA-softwarepakken bruges på hele kurset, men der kræves ingen forudgående erfaring med STATA.
Minimum 10 Maksimum: 40
Lars Alkærsig , Lyngby Campus, Bygning 371, Tlf. (+45) 4525 4534 , lalk@dtu.dk
42 Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi
38 DTU Entrepreneurship
I studieplanlæggeren
Overordnede kursusmål
Kurset har til formål at give en grundlæggende forståelse af økonometrisk analyse ved hjælp af en praktisk tilgang.
Læringsmål
En studerende, der fuldt ud har opfyldt kursets mål, vil kunne:
  • Anvende en række statistiske værktøjer ved hjælp af STATA-softwarepakken
  • Forstå de grundlæggende metoder til dataanalyse, herunder forberedelse af data, beregning af nye variabler og tilpasning af data til statistisk analyse.
  • Vurdere og anvende passende statistisk analyse til et givet datasæt og forskningsspørgsmål
  • Forstå konsekvenserne af at anvende regressionsmodeller på små datasæt (<50)
  • Evaluer og anvend den passende metode til mindre datasæt
  • Forstå og konstruer beskrivende statistik for at overholde standardjournalkrav
  • Forstå og evaluere resultatet af en statistisk analyse for at overholde standardjournalkrav
  • Identificer og løs potentielle endogenitetsproblemer i data
Kursusindhold
Dette kursus har til formål at give deltagerne en grundlæggende forståelse af økonometri og økonometriske værktøjer, så de kan foretage en passende statistisk analyse på baggrund af forskningsspørgsmålet og de tilgængelige data.
Deltagerne vil forstå både mulighederne og begrænsningerne ved hvert statistisk værktøj, der præsenteres, og de passende metoder til at gennemføre en grundig og robust statistisk analyse. Emnerne omfatter grundlæggende statistiske operationer såsom beskrivende statistik, hvordan man rapporterer statistiske resultater, statistiske værktøjer såsom ordinary least squares (OLS), count models og limited dependent variable models. Derudover fokuserer en del af kurset specifikt på kvantitative metoder i små datasæt (almindeligvis mindre end 50 observationer), hvor standardregressionsmetoderne er utilstrækkelige. Kurset drejer sig primært om tværsnitsdata med nogle elementer af paneldata-estimering. Hver session består af en periode med forelæsninger med adskillige korte og længere øvelser, der er relevante for den specifikke metode, der undervises i sessionen.
Litteraturhenvisninger
Wooldridge, J. M. (2009), Introductory Econometrics - A Modern Approach, International Student Edition, 4th Edition, South Western

Ai C., & Norton E.C., (2003). Interaction terms in logit and probit models.
Econ. Let., 80

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. J. of Personality and Social Psychology, 51

Hoetker G, (2007), The use of logit and probit models in strategic management research: critical issues. SMJ, (28)

Hamilton, B. H. & Nickerson, J. A. (2003), Correcting for Endogeneity in Strategic Management Research, SO, 1(1)

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method bias in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. J. of Appl. Psych., 88
Sidst opdateret
03. marts, 2025